• ارزیابی علایم وسواس و اجبار در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا، کرمان 1382

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 671
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: نظر به شایع بودن نسبی وسواس و اجبار در جامعه و وجود بعضی گزارشات متناقض مبنی بر همراهی این بیماری با اسکیزوفرنیا به منظور تعیین شیوع وسواس و اجبار در مبتلایان به اسکیزوفرنیا، این تحقیق بر روی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان دکتر بهشتی کرمان در سال 1382 انجام شد.

    مواد و روش ها: این تحقیق مقطعی بر روی 80 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا به روش نمونه گیری مستمر انجام شد. هم زمانی وجود بیماری وسواس و اجبار با استفاده از حضور علایم وسواس و اجبار و با استفاده از مقیاس y-bocs در طیف 5 گانه ی خیلی شدید، شدید، متوسط، خفیف، تحت بالینی تعیین گردید. شیوع وسواس و اجبار در نمونه ها تعیین و میزان واقعی آن با احتمال 95 درصد در جامعه برآورد و نقش عوامل سن و جنس با بروز وسواس و اجبار مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: تحقیق روی 80 نفر (68 مرد و 12 زن) در سنین 36.2±10.5 سال انجام گرفت. 18.8 درصد افراد دارای وسواس و اجبار بوده و هیچ یک وسواس و اجبار خیلی شدید نداشتند. 5 درصد آنان وسواس شدید، 12.5 درصد وسواس متوسط و 1.3 درصد وسواس خفیف داشتند. جنس ارتباطی با وسواس نذاشت اما در افراد اسکیزوفرنی کمتر از 30 سال، وسواس و اجبار بیشتر از افراد بالای 30 سال بود (p=0.05).

    نتیجه گیری و توصیه ها: شیوع وسواس و اجبار در مبتلایان به اسکیزوفرنیا در حد افراد طبیعی جامعه می باشد. انجام مطالعات تحلیلی توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها