• بررسی ارتباط پره اکلامپسی مادر و بلوغ ریوی نوزادان نارس متولد شده در مرکز آموزشی درمانی ولی عصر (عج) زنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 876
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بروز اختلالات مربوط به فشارخون در طی حاملگی شایع است. یکی از مشکلات اساسی در ختم حاملگی بیماران مبتلا به پره اکلامپسی شدید، نگرانی از نارس بودن نوزاد و افزایش مرگ و میر و ناتوانی نوزدای می باشد. مطالعاتی وجود دارد که تسریع بلوغ ریه ی جنین را در حاملگی های عارضه دار شده از جمله فشارخون حاملگی نشان می دهد. این امر مبتنی بر فرضیه ی افزایش تولید گلوکوکورتیکوئیدها در پاسخ به محیط استرس زا می باشد، که منجر به رشد و بلوغ ریه های جنین می شود. در مقابل مطالعاتی وجود دارند که نشان دهنده ی عدم تسریع و حتی تاخیر بلوغ ریوی پره اکلامپسی شدید می باشند. بر این اساس نیاز به انجام مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد. مطالعه ی حاضر برای بررسی ارتباط میان پره اکلامپسی مادر و بلوغ ریوی نوزادان نارس بستری شده در سال 83 تا 84 در بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) زنجان انجام گرفت.

    روش بررسی: این مطالعه، یک مطالعه ی موردی- شاهدی است که روی 196 نوزاد نارس انجام گرفت و در آن 98 نوزاد نارس مبتلا به سندرم زجر تنفسی با 98 نوزاد نارس غیرمبتلا به سندرم زجر تنفسی که از نظر سن، وزن، جنس و نوع زایمان با هم یکسان بودند، از نظر پره اکلامپسی مادر مورد مقایسه قرار گرفتند. اطلاعات در فهرست های تهیه شده به این منظور جمع آوری و سپس با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری کای اسکویر و تی تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: از 98 نوزاد نارس مبتلا به سندرم زجر تنفسی در 31 نوزاد (31.6 درصد)، مادر مبتلا به پره اکلامپسی بود. در حالی که از 98 نوزاد نارس غیرمبتلا به سندرم زجر تنفسی در 23 نوزاد (23.4 درصد)، مادر مبتلا به پره اکلامپسی بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود (p>0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه خطر سندرم زجر تنفسی در نوزادان نارس مادران مبتلا به پره اکلامپسی نسبت به نوزادان مادران غیرمبتلا به پره اکلامپسی کمی بیشتر می باشد اما بلوغ ریوی نوزادان به دنبال پره اکلامپسی مادر تسریع نمی شود. از این رو پیشنهاد می شود تا آنجا که امکان دارد مادران مبتلا به پره اکلامپسی تحت مراقبت ویژه قرار گرفته و زایمان آنان تا حد ممکن عقب انداخته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم