• تاثیر ویتامین a در جلوگیری از بیماری مزمن ریه در نوزادان نارس با وزن تولد زیر 2500 گرم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 531
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: دیسپلازی برونکوپولمونر به طور معمول در نوزادان نارسی که نیاز به اکسیژن (به طور مستقیم یا با ونتیلاتور) پیدا کرده اند مشاهده می شود و جهت پی گیری و کاهش آن مطالعات مختلفی انجام شده که دارای نتایج متفاوتی بوده اند. این مطالعه تاثیر ویتامین a در پیشگیری از بیماری مزمن ریه در نوزادان نارس کمتر از 2500 گرم را طی سال 1382 تا 1383 در زنجان مورد بررسی قرار داده است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور، نوزادان نارس کمتر از 36 هفته با وزن تولد زیر 2500 گرم و نیاز به اکسیژن در 3 روز اول تولد، وارد مطالعه شدند و نوزادانی که تا 3 روز بعد از تولد فوت نمودند و یا دارای ناهنجاری های مادرزادی و بیماری قلبی واضح بودند از مطالعه خارج شدند. 66 نوزاد در ابتدای کار به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شدند که 12 نفر در 3 روز اول زندگی فوت نموده و از مطالعه خارج شدند. سایر نوزادان به طور تصادفی در دو گروه شاهد (28 نفر) و مورد (26 نفر) قرار گرفتند. گروه مورد ویتامین a به میزان 10.000 واحد به صورت عضلانی در روز به چهارم و هشتم دریافت نمودند. متغیرهای نیاز به اکسیژن مکمل، وزن نوزاد در روز 28 تولد و میزان مرگ و میر نوزادان قبل از روز 28 به عنوان معیارهای پی گیری در نظر گرفته شدند. نتایج با استفاده از آزمون های آماری کار دو، محاسبه ی خطر نسبی و برآورد حدود اطمینان 95 درصد در جامعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: 54 نوزاد تا روز 28 تولد پی گیری شدند. یک نفر از گروه مورد و 3 نفر از گروه شاهد قبل از رسیدن به روز 28 تولد فوت نمودند. از 50 نوزاد باقی مانده، 6 نفر در گروه مورد و 12 نفر در گروه شاهد وابسته به اکسیژن شناخته شدند (اشباع اکسیژن شریانی کمتر از 95 درصد). در روز 28 تولد اختلاف مشخصی در وزن گیری (p=0.96)، نیاز به اکسیژن (p=0.77) و مرگ و میر (p=0.336) نوزادان دو گروه مشاهده نشد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: اگرچه بر اساس نتایج تحقیق حاضر، این میزان ویتامین a در کاهش بروز دیسپلازی برونکوپولمونری، کاهش مرگ و میر و افزایش وزن گیری نوزادان تاثیر نداشته است، ولی مطالعه امکان اثر ویتامین a با دوز بیشتر را در جلوگیری از بیماری رد نمی کند. از این رو انجام مطالعاتی با حجم نمونه ی بیشتر و میزان بالاتری از ویتامین a به ویژه در نوزادان با وزن کمتر از 1500 گرم توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها