• ارتباط بین واکنش های استرومال لنفوسیتی و درگیری گره های لنفاوی آگزیلا در کارسینوم های داکتال مهاجم درجه ی یک پستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 721
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان زنان می باشد. مهم ترین عامل موثر در پیش آگهی این سرطان گرفتاری گره های لنفاوی می باشد. از آنجا که ارتباط بین ارتشاح لنفوسیتی و پیش آگهی سرطان پستان مورد اختلاف نظر است، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین واکنش لنفوسیتی استرومال و گرفتاری گره های لنفاوی در کارسینوم داکتال مهاجم درجه ی یک پستان در سال 1383 در اصفهان انجام گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه ی مقطعی، 182 بافت سرطان پستان فیکس شده در فرمالین و قالب گیری شده در پارافین ارزیابی شدند. نمونه ها بر مبنای تعداد گره های لنفاوی گرفتار و سن، طبقه بندی و سپس ارتباط بین این عوامل و ارتشاح لنفوسیتی استرومال ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی، آنالیز و واریانس یک طرفه و کای دو استفاده شد.

    یافته ها: بین واکنش استرومال لنفوسیتی و گرفتاری گره های لنفاوی ارتباط آماری معنی دار مشاهده شد (p=0.001). بین وضعیت یائسگی و ارتشاح لنفوسیتی استرومال ارتباط معنی داری وجود نداشت (p=0.09).

    نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاکی ازآن است که در تومورهای که ارتشاح استرومال لنفوسیتی شدید دارند، احتمال گرفتاری گره های لنفاوی زیاد می باشد. انجام مطالعات بیشتر پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها