• استفاده از بیوگلاس ها در درمان تومورهای خوش خیم استخوان و شکستگی های جوش نخورده پس از عمل جراحی در سال 81-1380 در بیمارستان امام خمینی اهواز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 667
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: انجام پیوند استخوانی جهت درمان مواردی مثل عدم جوش خوردن پس از عمل جراحی باز و پر کردن حفرات باقی مانده در استخوان به دنبال دبریدمان و کورتاژ در استئومیلیت ها و تومورها، توصیه می شود. استفاده از مواد بیوگلاس در شرایطی که امکان انجام پیوند استخوان به هر دلیل وجود ندارد، توسط سازندگان این مواد توصیه شده است. از این رو به منظور بررسی میزان اثر بخشی استفاده از بیوگلاس ها، در موارد فوق، مطالعه ی حاضر در سال 81-1380 بر روی مکراجعه کنندگان به بیمارستان امام خمینی اهواز انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی (case series) بر روی چهارده بیمار مبتلا به تومور خوش خیم استخوانی و دو بیمار مبتلا به عدم جوش خوردگی استخوان انجام شد. پس از ارسال نمونه ی پاتولوژی، از نوابون (نام تجاری بیوگلاس موجود در ایران) برای پر کردن حفره استفاده می شد. حداکثر میزان نوابون مصرفی 45 سی سی بود. بیماران به طور مکرر و حداقل به مدت یک سال پی گیری شدند. معیارهای جوش خوردن بالینی، عدم درد در حرکات روزانه و یا توانایی وزن گذاری روی اندام بود. معیار جوش خوردن رادیولوژیکی ایجاد کال استخوانی پل زننده و برقراری مجدد ترابکولاهای استخوانی بود.

    یافته ها: در هیچ کدام از موارد عوارض ناخواسته بالینی یا آزمایشگاهی دیده نشد. مدت زمان متوسط برای بهبودی تومورهای خوش خیم پس از پیوند نوابون سه ماه و در موارد جوش نخوردن شکستگی شش ماه بود. در تمام موراد تومور سلول ژیانت، عمل پیوند ناموفق بود و دچار عود شد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: توصیه می شود از نوابون در درمان بیماران مبتلا به تورموهای بدخیم یا خوش خیم گاهی بدخیم مانند تومور سلول ژیانت به طور اولیه استفاده نشود. استفاده از این ماده در تومورهای خوش خیم مناسب است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها