• اثرات لیرز کم انرژی در تسکین درد بیماران مبتلا به استئو آرتریت زانو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 588
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: استئو آرتریت زانو یکی از شایع ترین علل ناتوانی مزمن در افراد مسن به شمار می رود. علی رغم کاربرد وسیع لیزر کم انرژی به عنوان یک مودالیته ی ضددرد در استئو آرتریت زانو، در مورد اثرات ضد درد آن عقاید ضد و نقیضی وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد درد لیزر کم انرژی در تسکین درد مبتلایان به استئو آرتریت زانو همراه با سایر درمان های دارویی و غیردارویی است که در سال 1382 در تبریز انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه با طراحی کارآزمایی بالینی انجام شد. 143 بیمار در دو گروه شاهد (79 نفر) و مورد (64 نفر) بررسی شدند. گروه مورد تحت درمان های دارویی، فیزیوتراپی و لیزر کم انرژی به مدت 10 جلسه (با شدت یک ژول بر سانتی مترمربع و در مجموع به مقدار 9 ژول در هر زانو) قرار گرفتند و افراد گروه شاهد تنها تحت درمان دارویی و فیزیوتراپی قرار گرفتند. شدت درد قبل و بعد از درمان به وسیله ی شاخص افتراق بصری اندازه گیری و با استفاده از آزمون های آماری تی زوج و تی مستقل با یکدیگر مقایسه شدند.

    یافته ها: میانگین کاهش درد در گروه شاهد 2.45±1.48 بود. میانگین کاهش درد در گروه مورد 2.62±1.32 بود. در مقایسه ی میانگین کاهش درد بعد از اتمام جلسات درمانی ما بین دو گروه شاهد و مورد تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: بر اساس نتایج این مطالعه، لیزر کم انرژی در درمان درد مبتلایان به استئو آرتریت زانو اثری بیش تر از درمان های رایج دارویی و فیزیوتراپی ندارد. انجام مطالعات مداخله ای بیشتر و به کارگیری شدت ها و مدت زمان های مختلف لیزر توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها