• وضعیت ارگونومیکی کارگران کارخانه ی پارس سوییچ با روش تجزیه و تحلیل وضعیت های بدنی به هنگام کار، زنجان 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 569
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: بیماری های اسکلتی- عضلانی یکی از مشکلات بهداشت شغلی است که ناشی از وضعیت های بدنی نامناسب کاری است و باعث افزایش تعداد غیبت از کار به علت بیماری و بازنشستگی زودتر از موعد می شود. یکی از روش های کاربردی برای آنالیز وضعیت های بدنی نامناسب کاری، روش تجزیه و تحلیل وضعیت های بدنی هنگام کار (owas) است. مطالعه ی حاضر به منظور بررسی وضعیت ارگونومیک کارگران شاغل در کارگاه های مونتاژ و تولید کارخانه های پارس سوییچ زنجان در بهار سال 1380 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: به منظور انجام این مطالعه ی توصیفی تمام پست های کاری موجود در دو کارگاه تولید و مونتاژ کارخانه پارس سوییچ که شامل 14 پست کاری بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند و با استفاده از روش owas که از اعتبار و پایایی بالایی برخوردار است، مورد بررسی قرار گرفتند. مشاهدات در طول یک هفته انجام شد در مجموع 886 پوسچر ثبت و پس از پایان مشاهدات داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار owas تجزیه و تحلیل شده و نتایج آن در مورد هر شغل به دست آمد.

    یافته ها: نتایج بررسی نشان داد که پست کاری دمونتاژ مکانیزم فرمان کلیدهای قطع جریان فشار متوسط نیمه روغنی (hl) با 67.7 درصد بالاترین میزان پوسچرهای نامناسب کاری را به خود اختصاص می دهد. هم چنین بررسی فازهای کاری مشاغل در کارگاه مونتاژ نشان داد که 3.7 درصد از کل پوسچرهای نامناسب در فاز کاری باز و بسته کردن پیچ ها قرار دارد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: ایستاده بودن کارگر در پست های کاری مورد بررسی، مهم ترین مشکل ارگونومیگ در این مشاغل است. انجام مطالعات بعدی در زمینه راه کارهای حذف پوسچرهای نامناسب کاری توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها