• کیفیت میکروبی آب آشامیدنی شهر زنجان در سال 1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 663
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: آب یکی از ناقلان مهم عوامل بیماری زا می باشد. از این رو برای پیشگیری از انتقال بیماری ها، در تهیه و توزیع آب شهری، اقدامات مهمی چون تصفیه و ضدعفونی صورت می گیرد. با توجه به اهمیت موضوع و به منظور بررسی کیفیت میکروبی آب آشامیدنی شهر زنجان مطالعه حاضر در سال 1379 انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی برای اطمینان از بهداشتی بودن آب از شاخص های میکروبی و کیفیت کلر زنی استفاده شد. تعداد نمونه ها بر اساس توصیه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و نیز سازمان بهداشت جهانی یک نمونه برای هر ده هزار نفر به اضافه ده نمونه اضافی انتخاب شد. نمونه ها به روش آزمایش تخمیر پنج لوله ای برای گروه کلی فرم ها، مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی کلر باقی مانده از دی اتیل- پی- فنیل دی آمین (dpd) با روش رنگ سنجی استفاده شد.

    یافته ها: با آزمون میکروبی در مراحل احتمالی و تاییدی به ترتیب 95 درصد و 98 درصد نمونه ها شرایط مطلوب بهداشتی را داشتند. از کل موارد کلرسنجی در 85.8 درصد موارد غلظت کلر باقی مانده در حدود 0.5 تا 0.8 میلی گرم در لیتر (گستره استاندارد و توصیه ملی)، در 1.9 درصد موارد غلظت کلر باقی مانده صفر و در بقیه موارد غلظت کمتر یا بیشتر از حدود استاندارد بوده است. هم چنین دو عامل مهم در گندزدایی و بهداشت آب یعنی کدورت و ph  نیز اندازه گیری و حدود آن ها مطابق استاندارد یعنی به ترتیب کمتر از یک واحد نفلومتری و 6 الی 8 بوده است.

    نتیجه گیری و توصیه ها: کیفیت آب آشامیدنی زنجان در حد مطلوب است ولی حضور کلی فرم حتی در مرحله احتمالی، اعلام خطری است که باید مورد پی گیری قرار گیرد. هماهنگی در امور نظارتی و تغییر در نوع کلر مصرفی مثلاً استفاده از هیپو کلریت سدیم به جای هیپوکلریت کلسیم توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها