• بررسی سطح آنتی استرپتولیزین aso) o) در بیماران مشکوک به تب روماتیسمی در شهرستان زنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 572
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: تب روماتیسی یکی از معضلات عمده ی کشورهای در حال توسعه است در حالی که در کشورهای پیشرفته میزان آن بسیار پایین می باشد. امروزه در کشورهای جهان سوم وضعیت اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در سطحی است که زمینه را جهت ابتلا به این بیماری فراهم می کند. بنابراین یکی از عوامل کنترل این بیماری در چنین جوامعی بهبود سطح بهداشتی و فرهنگی، اقتصادی در کنار پیشگیری و درمان آن می باشد.

    روش بررسی: برای 400 نفر که توسط پزشکان معاینه شده، مشکوک به تب روماتیسمی بودند و به آزمایشگاه ارجاع داه شده بودند، پرسشنامه ای از نظر جنس، سن، محل سکونت و سابقه ی فارنژیت تکمیل گردید. خون گیری به عمل آمده و آزمایش aso انجام شد.

    یافته ها: بر اساس نتایج بدست آمده در این تحقیق 54 نفر از 400 نفر بیمار مشکوک به تب روماتیسمی دارای تیتر aso مثبت بودند. تیتر aso مثبت در روستاها 19 درصد و در شهر 11.6 درصد بود. تیتر aso مثبت در زنان 68.5 درصد و در مردان 31.5 درصد بود. 42.6 درصد از بیماران با aso مثبت در گروه سنی 20 تا 29 و 37 درصد در گروه سنی 10 تا 19 ساله قرار داشته اند. 83.3 درصد افراد با تیتر aso مثبت سابقه ی فارنژیت داشتند و 16.7 درصد سابقه ی فارنژیت را به خاطر نداشتند.

    نتیجه گیری: تعداد بیماران با تیتر aso مثبت در زنجان و در روستاهای اطراف آن در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد. نسبت افراد با تیتر aso مثبت در روستاها بیشتر از شهرها بود، که این ممکن است به دلیل پایین بودن شرایط اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی باشد. افراد aso مثبت بیشتر در سنین دهه ی دوم و سوم زندگی بودند. در صورتی که در بیشتر کشورها بین 6 تا 15 سالگی aso مثبت را می توان یافت که به علت عدم درمان سریع و به موقع فارنژیت در دوران کودکی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها