• بررسی رابطه ی ویروس پاپیلوم انسانی با سرطان سلول سنگفرشی در نمونه ی بیوپسی مری بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر زنجان، سال 82-1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 737
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: سرطان سلول سنگفرشی مری از جمله سرطان های توام با مرگ و میر بالا است که در تمام نقاط دنیا دیده می شود. مطالعاتی در رابطه با نقش ویروس ها به خصوص ویروس پاپیلوم انسانی با این بیماری انجام شده و نتایج مختلف و متضادی به دست آمده است. نظر به اهمیت تعیین رابطه ی این ویروس با سرطان سلول سنگفرشی، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین رابطه ی ویروس پاپیلوم انسانی با سرطان سلول سنگفرشی در نمونه ی بیوپسی بیماران طی سال 1381 تا 1382 در زنجان انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه ی مورد- شاهدی بر روی نمونه های بیوپسی مری به دست آمده از 34 بیمار بزرگتر از 25 سال (17 نمونه مورد و 17 نمونه شاهد) که در طی سال 1381 تا پایان سال 1382 در واحد پاتولوژی بیمارستان ولیعصر زنجان بررسی شده بودند، انجام گرفت. نمونه های بیوپسی پس از زنگ آمیزی با روش هماتوکسیلین- ائوزین از نظر تشخیص سرطان سلول سنگفرشی، توسط میکروسکوپ نوری از نظر سیتولوژی (وجود سلول های دژنره و واکوله ...) و هیستولوژی (ویروس پاپیلوم انسانی) مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج مطالعه نشان می داد که از 17 بیمار مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی 11 نفر (64.7 درصد) و از 17 بیمار غیر مبتلا به این سرطان 13 نفر (76.4 درصد) مبتلا به ویروس پاپیلوم انسانی بودند، که این ارتباط از نظر آماری معنی دار نبود. هم چنین رابطه ی معنی داری بین ویروس پاپیلوم انسانی با محل تومور و درجه ی تمایز سرطان به دست نیامد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: رابطه معنی دار بین ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی و سرطان سلول سنگفرشی مری یافت نشد. با توجه به اندک بودن نمونه های پژوهش و میزان حساسیت و ویژگی روش سیتوپاتولوژی، انجام مطالعات گسترده تر و استفاده از روش های دقیق تر مانند بررسی های کروموزومی، سیتوژنتیک و pcr پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم