• تاثیر مصرف عصاره ی آبی گیاه گلرنگ بر بروز ناهنجاری های چشمی در جنین موش سوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 565
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: گلرنگ یکی از گیاهانی است که در بین مردم مصارف بسیاری دارد. در صنایع غذایی از آن جهت خوش رنگ کردن غذاها و شیرینی جات استفاده می شود و به دلیل خاصیت تنظیم قاعدگی، زنان در هنگام تاخیر قاعدگی از آن استفاده می کنند. احتمال تراتوژن بودن این ماده به هنگام مصرف در دوران حاملگی مطرح شده است. از این رو مطالعه ی حاضر به منظور بررسی تاثیرات چشمی احتمالی عصاره ی این گیاه بر روی جنین در سال 1380 تا 1381 در شیراز انجام شد.

    مواد و روش ها: در این تحقیق تجربی ابتدا موش های سوری در شرایط مناسب آزمایشگاهی قرار گرفتند. سپس هر دو موش ماده ی بالغ و یک موش نر در قفس قرار داده شدند. بعد از جفت گیری، مشاهده ی واژنی به عنوان حاملگی تلقی شد. موش های حامله به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. به موش های گروه آزمایش در روزهای 7 و 8 به صورت تک دوز و در روزهای 9 و 10 به صورت چند دوز عصاره ی آبی گلرنگ به صورت داخل صفاقی تزریق شد و گروه شاهد فقط آب مقطر دریافت کردند. رحم موش ها در روز 18 حاملگی تشریح و ناهنجاری های چشمی زیر نظر یک نفر متخصص چشم مورد مطالعه قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آموزن کای دو و دقیق فیشر استفاده شد.

    یافته ها: به دنبال مصرف عصاره ی آبی گیاه گلرنگ که عوارضی نظیر نقص در تشکیل پلک، آب مروارید و اتصال عدسی به قرنیه در جنین ها مشاهده شد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: نتایج فوق نشان دهنده ی تاثیر سوء عصاره ی آبی گیاه گلرنگ بر روی جنین می باشد. با توجه به این تاثیرات، مادران باردار باید در مصرف خوراکی های رنگی و آغشته به گلرنگ احتیاط کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم