• تاثیر آموزش تغذیه بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان ابتدایی در مورد مصرف تنقلات

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1018
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عادت و الگوهای غذایی دوران کودکی شکل گرفته و تا پایان زندگی فرد باقی می مانند. تغذیه ی صحیح در این دوران سبب ارتقاء رشد و تکامل کودک شده، به علاوه از خطر ابتلا به بیماری های مزمن در دوران بزرگسالی می کاهد. نظر به اهمیت آموزش تغذیه به کودکان در سنین مدرسه، هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش تغذیه بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی در ارتباط با مصرف تنقلات می باشد که طی سال 1382 تا 1383 در تبریز انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه ی تجربی بر روی 487 دانش آموز (16 مدرسه) در دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. در این مطالعه دو شیوه ی آموزشی (روش سخنرانی بدون وسایل کمک آموزشی و روش استفاده از وسایل کمک آموزشی و بحث گروهی) به مدت 12 جلسه ی آموزشی برای دانش آموزان اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای بود که پایایی و روایی آن قبل از مطالعه تعیین شد. به منظور بررسی تاثیر مداخله ای آموزش تغذیه در مصرف تنقلات، روش چهار گروهی سولومن مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج حاصل از مطالعه تفاوت معنی داری را بین میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد دانش آموزان گروه کنترل و آزمایش قبل از مداخله نشان نداد. اما بعد از آموزش، تفاوت معنی داری (p=0.005) بین میانگین امیتاز آگاهی و عملکرد در دو گروه مشاهده شد، به طوری که میانگین امتیاز عملکرد در گروه آزمایش 87.8±31.95 قبل از مداخله به 104.6±28.34 پس از مداخله و میانگین امتیاز آگاهی از 22.40±16.49 قبل از مداخله به 42.6±25.68 پس از مداخله تغییر یافت. علاوه بر این در هر دو گروه آگاهی و عملکرد به طور معنی داری افزایش یافت (p=0.005). نتایج در دانش آموزان دختر رضایت بخش تر از دانش آموزان پسر بود (p=0.005).

    نتیجه گیری: آموزش تغذیه به ویژه در محیط مدرسه نقش بسیار عمده ای در افزایش آگاهی و عملکرد دانش آموزان ایفا می کند. جایگزینی مواد غذایی طبیعی و مغذی به جای تنقلات، بسیاری از مشکلات ناشی از مصرف این قبیل مواد غذایی بی ارزش را کاهش می دهد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش آموزش والدین نیز در ارتباط با کاهش مصرف تنقلات امری مهم و ضروری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم