• بررسی فراوانی ناهنجاری های ستون فقرات و آمادگی قلبی- تنفسی دانش آموزان پسر دوره ی راهنمایی استان زنجان، 1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 647
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: برخوردار بودن از وضعیت قامت مناسب و داشتن ستون فقرات طبیعی و بهبود عملکرد دستگاه گردش خون از عوامل بسیار مهم در سلامت عمومی فرد می باشد. با توجه به عدم وجود اطلاعات در مورد میزان ناهنجاری های ستون فقرات در استان زنجان، این پژوهش با هدف تعیین میزان ناهجاری های ستون فقرات و آمادگی قلبی- تنفسی دانش آموزان پسر دوره ی راهنمایی استان زنجان در سال 1381، انجام شد.

    روش بررسی: این تحقیق مقطعی بر روی 643 دانش آموز پسر دوره ی راهنمایی استان زنجان انجام شد که به صورت تصادفی خوشه ای و چند مرحله ی انتخاب شده بودند. پس از اندازه گیری قد و وزن دانش آموزان و حذف افراد بیمار از مطالعه، اطلاعات مربوط به ناهنجاری های ستون فقرات و آمادگی قلبی تنفسی دانش آموزان با استفاده از آزمون استاندارد نیویورک، شاتل ران و روش دو نقطه ای اندازه گیری چربی، جمع آوری و با استفاده از آزمون های همبستگی و آنالیز رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان داد که 93.8 درصد از افراد حداقل به یکی از ناهنجاری های ستون فقرات مبتلا هستند. ناهنجاری های ستون فقرات به ترتیب شامل برآمدگی کتف ها (51.4 درصد)، فرورفتگی سینه (48.7 درصد)، برآمدگی شکم (47.9 درصد)، افتادگی شانه ها (45.7 درصد)، اسکولیوز (28.1 درصد)، لوردوز شکمی (24.4 درصد)، لوردوز گردنی (19.9 درصد)، کیفوز (14.6 درصد)، عدم تقارن لگن (13.8 درصد)، کجی سر (9.3 درصد) و عارضه ی پشت تابدار (2.3 درصد) بود. حداکثر اکسیژن مصرفی 46.96 میلی لیتر بر کیلوگرم در دقیقه محاسبه شد. بین لوردوز کمری و عدم تقارن لگن با آمادگی قلبی- تنفسی ارتباط معنی داری، مشاهده شد (p=0.04).

    نتیجه گیری: اکثریت (93.8 درصد) دانش آموزان پسر دوره ی راهنمایی در استان زنجان حداقل به یکی از ناهنجاری های ستون فقرات مبتلا می باشند. این امر ضرورت توجه به تریبت بدنی و انجام اقدامات جهت کنترل و پیشگیری از این ناهنجاری ها را بیش از پیش مشخص می سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها