• فاکتور رشد اپی درمال در سرطان پستان و رابطه ی آن با درگیری گره های لنفاوی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 871
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به این که سرطان پستان در راس بدخیمی های زنان قرار دارد، بررسی همه جانبه و مفصل این معضل حایز اهمیت است. یکی از مسائل مورد بحث در سرطان پستان وجود گیرنده ی فاکتور رشد اپی درمال در پیش آگهی بیماری می باشد. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی این گیرنده در سرطان پستان و رابطه ی آن با درگیری گروه های لنفاوی در سال 1380 تا 1381 در اصفهان انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی بر روی 43 مورد سرطان پستان انجام شد. نمونه گیری به روش آسان و معیار ورود به مطالعه، وجود سرطان اولیه و مهاجم پستان بود. از بلوک های پارافینی نمونه های پاتولوژیک، مقاطع 6 میکرونی تهیه و به دو روش هماتوکسیلین- ائوزین و ایمیونوهستیوشیمی، به ترتیب برای تشخیص نمونه ها و تعیین گرفتاری غدد لنفاوی و نیز تعیین گیرنده های فاکتور رشد اپی درمال، رنگ آمیزی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کای دو انجام شد.

    یافته ها: از 43 نمونه سرطان پستان 16 مورد دارای گیرنده فاکتور رشد اپی درمال بودند که از این تعداد 12 مورد گره لنفی گرفتار داشته و در 4 مورد گره لنفی فاقد درگیری تومورال بود. 38 مورد از سرطان های مورد بررسی کانسرداکتال مهاجم و 5 مورد کانسر لوبولر مهاجم بودند. 30 مورد از کل سرطان های مورد بررسی دارای درگیری غدد لنفاوی و بقیه فاقد درگیری بودند. رابطه ی معنی داری بین وجود گیرنده ی فاکتور رشد اپی درمال و درگیری گره لنفی و نیز با نوع سرطان وجود نداشت.

    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد گره لنفاوی مهم تر از رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی برای تعیین پیش آگهی در سرطان پستان باشد. خارج کردن دقیق گره لنفی توسط جراح و بررسی آن توسط پاتولوژیست هنوز مهم تر از آزمایشات پاراکلینیکی دیگر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها