• تاثیر روی بر غلظت هورمون های تیروئیدی و آنزیم های کبدی در موش های صحرایی نر بالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 678
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: روی از جمله فلزات سنگین می باشد که به عنوان آلوده کننده ی محیطی شناخته شده است. بر اساس نتایج تحقیقات مقادیر بیش از حد این فلز ممکن است بر فعالیت طبیعی غدد درون ریز و فعالیت های متابولیکی بدن اثر داشته باشد. از این رو تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر مقادیر مختلف روی بر عملکرد غده ی تیروئید و آنزیم های کبدی در موش های صحرایی نر بالغ در سال 1383 در کارزون انجام گرفت.

    روش بررسی: در این تحقیق تجربی 40 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار در قالب گروه های تجربی، شاهد و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه های تجربی در سه گروه مختلف، روی را به صورت سولفات روی و به میزان 20، 40 و 80 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت دهانی و به مدت 15 روز دریافت کردند. گروه شاهد یک میلی لیتر آب مقطر دریافت نمود و گروه کنترل هیچ ماده ای دریافت نکرد. در پایان روز پانزدهم از ناحیه ی بطنی قلب خون گیری به عمل آمد و غلظت هورمون های tsh, t4, t3 و آنزیم های alp, alt, ast با استفاده از روش الیزا و کیت های تجارتی اندازه گیری شد و نتایج با استفاده از آزمون توکی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان داد غلظت هورمون t3 و آنزیم alp در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل اختلاف معنی داری ندارند. در حالی که غلظت هورمون t4 در گروه تجربی یک (20 میلی گرم بر کیلوگرم سولفات روی) نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری نشان می دهد (p<0.05). هورمون tsh بین گروه های تجربی و کنترل کاهش معنی داری نشان داد (p<0.05). غلظت سرمی آنزیم های alt, ast در گروه تجربی یک نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار و در گروه های تجربی 2 و 3 (40 و 80 میلی گرم بر کیلوگرم سولفات روی) کاهش معنی داری نشان داد (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاکی از آن است که روی بر فعالیت غده ی تیروئید اثر دارد و فعالیت آنزیم -5’ دیدیناز را از طریق اتصال به گروه سولفیدریل آن مهار می کند و باعث کاهش تبدیل t4 به t3 و هم چنین موجب کاهش tsh می شود. از طرفی روی باعث آسیب غشای پلاسمایی و افزایش میزان آنزیم های alt, ast می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها