• بررسی مقایسه ای میزان اکیموز ناشی از استئوتومی طرفی بینی در دو روش داخلی و خارجی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 731
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: استئوتومی طرفی بینی، جزیی اساسی در جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) محسوب می شود. یک تکنیک قابل تکرار و قابل پیش بینی با کمترین عوارض، عامل مهمی در موفقیت عمل محسوب می شود. با توجه به وجود روش ها و ابزارهای متفاوت جهت استئوتومی، این مطالعه با هدف مقایسه ی میزان اکیموز ناشی از استئوتومی طرفی بینی در دو روش داخلی و خارجی در تهران طی سال 1382 تا 1383 انجام شد.

    روش بررسی: این تحقیق کارآزمایی بالینی بر روی 30 بیمار (15 مرد و 15 زن) انجام شد. تمام شرایط قبل و پس از جراحی در تمام بیماران یکسان بود. در هر بیمار هر دو روش استئوتومی داخلی و خارجی انجام شد و میزان اکیموز ناشی از عمل توسط محقق و با استفاده از یک خط کش در روزهای اول، سوم، پنجم و هفتم پس از عمل اندازه گیری شد. اطلاعات با استفاده از آزمون اسمیرنوف کولموگراف، ویلکز و اندازه های تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که میزان اکیموز در روش خارجی به مراتب کمتر از روش داخلی بود (p=0.01). هم چنین میزان اکیموز در پلک پایین بیش از پلک بالا (p=0.01) و در روز سوم بیش از سایر روزها بود و از روز سوم تا هفتم از میزان اکیموز به تدریج کاسته می شد. سن فاقد تاثیر معنی دار بر میزان اکیموز بود، اما میزان اکیموز در مردان بیشتر از زنان بود (p=0.01).

    نتیجه گیری: استئوتومی خارجی با ایجاد اکیموز کمتر نسبت به روش داخلی و با داشتن سایر مزایایی که توسط محققین دیگر معرفی شده است، می تواند به عنوان یک تکنیک آموزشی معرفی و مطرح شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها