• اندازه گیری مبودیپین در مایعات بیولوژیک با روش hplc و کابرد این دارو در مطالعه فارماکوکینتیک در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 607
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: داروی مبودیپین یک داروی کلسیم آنتاگونیست بوده با ساختمان 1.4 دی هیدروپیریدین می باشد که در درمان فشار خون می تواند موثر باشد. در این مطالعه یک روش hplc برای اندازه گیری این ماده در سرم ابداع شده که برای مطالعه فارماکوکنیتک این دارو پس از تجویز خوراکی در موش صحرایی بزرگ به کار گرفته شده است.

    روش بررسی: در این روش 1cc از پلاسما و یا مایعات بیولوژیکی دیگر استاندارد داخلی (دیبودیپین) به 0.5cc سرم افزوده شد. مبودیپین و استاندارد داخلی در 5cc اتیل استات استخراج گردیده و در جریان ازت خشک شد و باقی مانده آن در 200μl فاز متحرک حل شد و 20μl به دستگاه hplc با ستون c18 و دتکتور uv تزریق گردید. فاز متحرک شامل متانول (70%)، آب(25%) و استونیتریل (5%) با سرعت 1ml در دقیقه بود.

    نتایج: نشان داده شد که در این روش این 2 ماده به خوبی از یکدیگر جدا شده و پیک های مداخله گر با مواد داخلی سرم ندارد. منحنی استاندارد آن در دامنه 10-500 ng/ml خطی بوده و قابلیت استخراج، بالای 90% می باشد. این نتایج در مطالعه فارماکوکینتیک این دارو پس از تجویز خوراکی یا وریدی به موش صحرایی، مورد آزمایش قرار گرفت و دیده شد که اگر چه، جذب این دارو از طریق خوراکی کم تر از 2% بود ولی دارو در بافت های مغز، قلب، کبد و کلیه به خوبی منتشر شده بود.

    نتیجه گیری: روش hplc گزارش شده روشی مناسب، راحت، ساده و حساس برای تعیین مقدار و مطالعات فارماکوکینتیک مبودیپین می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها