• بررسی میزان حساس کنندگی پرتوی iudr در مدل کشت اسفرویید از سلول های گلیوما به روش come

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 626
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: آزمایشات مختلف in vivo ,in vitro نشان داده اند که استفاده از حساس کننده های پرتوی در پرتو درمانی، ابزار مفیدی در درمان سرطان گلیوما است. بسیاری از دودمان های سلولی تحت شرایط خاص تجمع یافته و با رشد، ساختارهای چندسلولی به نام اسفرویید (spheroid) تشکیل می دهند. این اسفروییدها از ابعاد مختلف، شبیه تومورهای in vivo می باشند. بنابراین مطالعه خصوصیات رشد و رفتار اسفروییدها، نقش مهمی در درک رفتار تومورها در شرایط مختلف آزمایشگاهی دارد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نقش (iododeoxyuridine)iudr در حساس کنندگی پرتوی در اسفروییدهای سلول های گلیوما می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه پژوهشی از نوع آزمایشگاهی بوده و مقایسه نتایج توسط آزمون آماری t test انجام شد. در این مطالعه از آزمون comet assay جهت مقایسه آسیب های ایجاد شده درdna سلول های u87mg از دودمان سلولی گلیوما استفاده شد. آزمایشات، روی اسفروییدها در دو قطر 100 و 300 میکرومتر انجام شد.

    یافته ها: نتایج حاصل از بررسی اثر تشعشع در اسفروییدها در حضور و عدم حضور iudr در هر دو قطر اسفرویید نشان می دهد که حضور iudr به همراه پرتو، باعث افزایش tail momnt و در نتیجه افزایش آسیب سلولی می شود، بویژه در اسفروییدهای 300 میکرون در 50 % سلول ها آسیب بیش تری در حضور iudr مشاهده شده است. این نشان می دهد که حضور  iudrدر غلظت اشباع، باعث افزایش حساس کنندگی پرتوی در اسفروییدها می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها