• مقایسه نتایج شاخص های حجم خروجی با فشار در ثانیه اول (fev1) و بیشینه میزان جریان بازدمی (pefr) در مردان جوان با شکایت تنگی نفس، متعاقب تست های تحریکی ریه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 610
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: تعیین ارتباط بین متغیرهای (peak expiratory flow rate)pefr ,(forced expiratory volume in one second)fev1 همیشه مورد بررسی محققین بوده است. اهمیت این ارتباط در توانایی جایگزین کردن  pefrبه جای fev1 می باشد. این مطالعه بر آن است که به بررسی ارتباط بین دو متغیر مقادیر pefr ,fev1 در مردان جوان با شکایت تنگی نفس متعاقب تست های تحریکی راه های هوایی بپردازد.

    روش بررسی: این مطالعه مقطعی-تحلیلی در فاصله سال های 1382 تا 1383 در کلینیک ریه بیمارستان 505 نزاجا انجام گرفته است. مطالعه حاضر بر روی 143 نفر مرد جوان با شکایت تنگی نفس انجام شد. همه نمونه ها به صورت کامل، تحت یکی از تست های تحریکی متاکولین، نوار متحرک یا دوچرخه قرار گرفته و آن را درست انجام دادند. تست های تحریکی و نیز اسپیرومتری ها براساس معیارهای (american thoracic society)ats انجام یافت. در انتها، تمام موارد و مقادیر متناظر %fev1 با مقادیر متناظر %pefr مورد بررسی قرار گرفت و مقادیر افت آنها از پایه نیز بررسی شد. برای آنالیز داده ها از شاخص های ارزش تشخیصی حساسیت، ویژگی، ارزش های اخباری منفی و مثبت و نیز نسبت شانس مثبت (positive likelihood ratio=plr) و منفی (negative likelihood ratio=nlr) برای تشخیص افت های 15% و 20% در  %fev1بر اساس افت مقادیر مختلف افت %pefr از 10% تا 30% محاسبه شد و نمودار (recipient operator curve)roc برای آن رسم شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم