• استئوتومی گنبدی شکل بالای استخوان ساق جهت اصلاح ژنوواروم در افراد جوان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 674
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اصلاح انحراف زانو در بیمارانی که دچار ژنوواروم دردناک و بدون سابقه بیماری دیگری در زانو هستند، لازم می باشد. به کمک عمل استئوتومی در قسمت ابتدایی سر استخوان درشت نی (high tibial osteotomy=hto) این اصلاح امکان پذیر می گردد. هدف این مطالعه گذشته نگر، بررسی نتایج طویل المدت درمان بیمارانی است که انحراف داخلی مفصل زانو (geno-varum) همراه با درد در موقع راه رفتن یا بالا رفتن از پله دارند.

    روش بررسی: از سال 1360 الی 1380، تعداد 27 عمل استئوتومی در 20 بیمار دچار درد قسمت داخلی زانو که دارای انحراف زاویه مفصل به داخل بودند (symptomatic genovarum)، انجام شده است. در این بیماران که در رده سنی 18 تا 30 سال (به طور متوسط 24 سال) قرار داشتند، عمل استئوتومی استخوان در قسمت ابتدایی سر استخوان درشت نی انجام شده است. زمان پیگیری بیماران، 12-2 سال (متوسط 6.7 سال) بود. نتایج طولانی مدت آن از نظر کنترل درد، احتمال عود و پایداری علایم رادیولوژیکی بررسی شده است. انجام استئوتومی در این بیماران به روش گنبدی شکل و با حالت تغییر یافته روش modified maquet’s barrel-vault dome shape انجام شده و سپس با دستگاه فیکساتور خارجی ثابت گردیده است. بررسی های بالینی و پرتوشناختی قبل و بعد از عمل جراحی در همه بیماران، انجام شده و با روش knee society score از نظر کاهش درد و فعالیت طبیعی زانو مورد بررسی قرار گرفته است.

    یافته ها: 14 بیمار با 21 استئوتومی پیگیری و بررسی شده اند. برحسب درجه بندی knee society score رتبه بیماران از مقدار 20 قبل از عمل به رتبه 45 افزایش یافته و حد متوسط زاویه varus  از 17.5 به 5.5 درجه valgus تغییر نموده است.

    نتیجه گیری: اصلاح ژنوواروم دردناک در افراد جوانی که هیچ بیماری دیگری در زانو ندارند، نتایج رضایت بخشی از نظر بهبود علایم بالینی و احتمالاً جلوگیری از شروع زودرس استئوآرتریت به همراه دارد. روش استئوتومی گنبدی شکل و بخصوص ثابت کردن آن با compressive external fixation، روش مناسب، کم خرج و منحصر به فرد از نظر امکان شروع زودرس حرکات مفصل، است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم