• بررسی جهش های اگزون های 8 و 17 ژن c-kit در مبتلایان به لوسمی میلوئیدی حاد در ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 454
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: جهش در ژن c-kit منجر به تکثیر بدون کنترل سلول های لوسمیک شده و یک پیش آگهی بد را به همراه دارد. وجود حذف و اضافه شدن (deletion and insertion) اگزون 8 که پنجمین دومن ایمونوگلوبولینی c-kit را کد می کند و همچنین جهش نقطه ای (point mutation) در اگزون 17 که ناحیه تیروزین کینازی c-kit را کد می کند، در لوسمی حاد میلوئیدی مورد اهمیت قرار دارند. هدف از این مطالعه، اجرائی کردن آزمایشات مولکولار برای تشخیص و غربالگری این جهش ها در بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی حاد بود.

    روش بررسی: 212 بیمار مبتلا به لوسمی میلوئیدی حاد از نظر جهش در ژن c-kit مورد مطالعه مشاهده ای توصیفی قرار گرفتند و درصد بروز جهش گزارش شد. جهش اگزون 8 در ژن c-kit با انجام (chain reaction polymerase)pcr و با استفاده از پرایمرهای طراحی شده انجام شد و بعد از حرکت باند حاصل از pcr روی ژل csge، وجود جهش بر روی این ژن بررسی گردید. در مورد جهش نقطه ای در اگزون 17، ژن c-kit، بعد از pcr روی dna ژنومیک این بیماران، محصولات بیماران pcr شده با استفاده از آنزیم محدودالاثر artii و تکنیک rflp مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: جهش اگزون 8 در 1.4% مبتلایان به لوسمی میلوئیدی حاد مورد مطالعه، مشاهده گردید که برای زیر گروه های مختلف، این نتایج متفاوت بود. همچنین 4.7% از بیماران مورد مطالعه هم، جهش نقطه ای d816 در اگزون 17 را داشتند که توزیع آنها در زیر گروه های لوسمی میلوئیدی حاد یکسان نبود.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که جهش های ژن c-kit، درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به لوسمی میلوئیدی حاد (زیر گروه های m4 ,m2) در ایران را شامل می شود که می توان با تشخیص مولکولی این جهش ها، در مورد پروتکل درمانی صحیح تصمیم گرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها