• بررسی مقایسه های نتایج هیستولوژی با نتایج سیتولوژی ندول ها و توده های پوستی و زیرپوستی بیماران ارسالی به بخش پاتولوژی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران و شهید فقیهی شیراز در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 467
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: (fine needle aspiration-biopsy)fna-b، یک وسیله تشخیصی شناخته شده در ارگان های مختلف می باشد. از آنجایی که کمتر تهاجمی، سریع و مقرون به صرفه می باشد و به راحتی قابل انجام است، در ارزیابی توده های مختلف، مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه مقطعی تحلیلی (analytic cross sectional)، بررسی ارزش سیتولوژی ندول ها و توده های پوستی و زیرپوستی به عنوان یک متد تشخیصی در مقایسه با هیستولوژی به عنوان استاندارد طلایی (gold standard) می باشد.

    روش بررسی: به این منظور بر روی 95 بیمار دارای ندول ها و توده های پوستی و زیرپوستی مراجعه کننده به بخش پوست بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران و بیمارستان شهید فقیهی شیراز، مطالعه سیتولوژی با انجام دو روش scraping ,fna انجام شد و نمونه های بیوپسی، process و با رنگ آمیزی (haematoxylin and eosin)h&e رنگ آمیزی شدند.

    یافته ها: نمونه هایی که جواب هیستولوژی آنها در دسترس نبود و یا به علت عدم کفایت نمونه سیتولوژی، unsatisfactory تلقی می شدند، از مطالعه حذف گردیدند. شایع ترین نمونه های دریافتی مربوط به صورت و پوست سر و سپس اندام ها بود و بیش تر مراجعه کنندگان را مردان تشکیل می دادند. تعداد ضایعاتی که با fna نمونه برداری شدند، 76.9% در مقابل 23.1% با روش scraping بود. درصد ضایعات خوش خیم در سیتولوژی و بیوپسی در مقابل ضایعات بدخیم، 86.2% در برابر 13.8% بود. همچنین در این مطالعه، حساسیت و ویژگی سیتولوژی در مورد تشخیص ضایعات بدخیم در مقایسه با هیستولوژی (gold standard) به ترتیب 88.9% و 98.2% بود. ارزش پیشگویی مثبت و ارزش پیشگویی منفی در سیتولوژی به ترتیب 88.8% و 98.2% بود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها