• مقایسه اثرات تراتوژنیک مصرف خوراکی و تزریق داخل صفاقی داروی گاباپنتین به روی سیستم اسکلتی موش های balb/c با استفاده از رنگ آمیزی آلیزارین رد اس و آلسین بلو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 940
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: داروی گاباپنتین به عنوان یک داروی نسل جدید ضد صرع جهت درمان تشنج های عمومی ثانویه و یا ناقص معرفی گردیده است. اطلاعات بسیار کم و گاها متناقضی در رابطه با اثرات تراتوژنیک این دارو وجود دارد. در این پژوهش به عنوان یک مطالعه دقیق تر نواقص سیستم اسکلتی حاصل از مصرف متفاوت خوراکی و تزریق داخل صفاقی داروی گاباپنتین مورد مقایسه قرار گرفته است.

    روش بررسی: در یک مطالعه تجربی تعداد 60 سر موش بالغ ماده از نژاد balb/c انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه آزمایشی تجربی و 2 گروه کنترل به تعداد 10 موش در هر گروه به شرح ذیل تقسیم شدند: گروه های تجربی ii ,i به ترتیب 25 و 50 میلی گرم در کیلوگرم از داروی گاباپنتین را از روز شروع بارداری روزانه و تا روز 15 حاملگی بصورت تزریق داخل صفاقی و گروه های iv ,iii همین دوزها از دارو را در همین محدوده زمانی بصورت گاواژ دریافت کردند. گروه های کنترل vi ,v نرمال سالین را به ترتیب بصورت تزریق داخل صفاقی و گاواژ دریافت نمودند .موش ها در روز 18 بارداری پس از بیهوشی عمیق با اتر سزارین شده و جنین ها جمع آوری شدند و توسط استریومیکروسکوپ تحقیقاتی مورد بررسی های ماکروسکوپی قرار گرفتند. سپس وزن جنین ها، بازجذب جنینی، و تعداد جنین های زنده و مرده ثبت گردید. جنین های دارای ناهنجاری جدا شده ، توسط رنگ آمیزی آلیزارین رد - آلسین بلو رنگ آمیزی شده و نقایص اسکلتی مشخص گردیدند. سپس توسط میکروسکوپ استریوی تحقیقاتی از آنها عکسبرداری گردید. یافته ها توسط آزمون های x2 ,anova با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و اختلاف کمتر از 0.05 معنی دار تلقی گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها