• بررسی میزان بقا پیوند کلیه در کودکان مبتلا به اختلالات دستگاه ادراری تحتانی در بیمارستان لبافی نژاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 496
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: در گذشته بیماران مبتلا به نارسایی مرحله انتهایی کلیه (end stage renal disease=esrd) و اختلالات دستگاه ادراری تحتانی به طور همزمان گروه پرخطر برای پیوند کلیه در نظر گرفته می شدند. برای بررسی میزان بقا کلیه پیوندی در این گروه، 48 بیمار مبتلا به اختلالات دستگاه ادراری تحتانی که بین سال های 1365 تا 1382 تحت پیوند کلیه در بیمارستان لبافی نژاد قرار گرفته بودند، در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    روش بررسی: مطالعه به صورت گذشته نگر و هم گروهی بود. میانگین سن در هر دو گروه بیماران مبتلا به آنومالی های دستگاه ادراری تحتانی و در گروه کنترل، 11.5 سال بود. 35% بیماران، دختر و 65 % بیماران، پسر بودند. اختلالات اورولوژی در این بیماران عبارت بودند از: 4 بیمار مبتلا به 4 ,(posterior urethral valve)puv بیمار مبتلا به انسداد حالب و 40 بیمار مبتلا به مثانه نوروژن.

    یافته ها: در گروه کنترل، رد پیوند فوق حاد (hyper-acute rejection) در 2.3% بیماران، رد پیوند حاد در 59% بیماران و رد پیوند مزمن در 35% بیماران دیده شد. در بیمارانی که مبتلا به آنومالی های دستگاه ادراری بودند، رد پیوند فوق حاد در %8، رد پیوند حاد در 75% و رد پیوند مزمن در 39.5% بیماران دیده شد. البته از نظر آماری تفاوت قابل توجهی بین این دو گروه از این نظر وجود نداشت (در مورد رد پیوند فوق حاد p=0.11، در مورد رد پیوند حاد p=0.52 و در مورد رد پیوند مزمن p=0.29 محاسبه شد).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها