• میزان شیوع کیست های فکی (کیست ها و تومورهای ادنتوژنیک و ضایعات مزانشیمی) و ارتباط یافته های کلینیکی، رادیولوژیکی و پاتولوژیکی آنها با یکدیگر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 600
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: کیست های فکی، ضایعات ناشایعی می باشند که گاهی رفتار تهاجمی داشته و به اندازه بزرگی می رسند. برای تشخیص قطعی، داشتن اطلاعات کلینیکی، رادیولوژیکی و نمای پاتولوژیکی ضروری است. به علت مشابهت فراوان شرح حال، علایم بالینی و نمای رادیولوژیکی، تمایز آنها بر اساس هر یک از این یافته ها، به تنهایی غیر ممکن است. در ایران اطلاعات قابل توجهی درباره شیوع نسبی کیست های فکی موجود نیست. هدف این مطالعه تعیین وفور این ضایعات و ارتباط یافته های کلینیکی، رادیولوژیکی و پاتولوژیکی با یکدیگر در نمونه بیماران مراجعه کننده به بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) و مقایسه یافته ها با نتایج سایر بررسی ها می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع بررسی توصیفی است و از روش آسان برای نمونه گیری استفاده شد. نتایج با نرم افزار spss(version 10) آنالیز شدند. فایل پاتولوژی بخش آسیب شناسی بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) بین سال های1372-82  مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات کلینیکی بیمارانی که نمونه آنها تحت عنوان کیست فکی به بخش پاتولوژی فرستاده شده بود، لیست گردید. لام های (haemotoxylin and eosin)h&e مربوطه، مورد بازبینی قرار گرفتند و ثبت یافته ها بر اساس آخرین تقسیم بندی who در این زمینه انجام شد.

    یافته ها: از بین 64 مورد کیست فکی، 62.5% مرد بودند و ترتیب شیوع به شرح ذیل بود: املوبلاستوما (%20)dentigerous cyst، ادنتوژنیک کراتوکیست (17.2%)، رادیکولار کیست (10.9%)، گرانولومای سلول ژانت (7.8%)، کیست انوریسمال استخوان و میگزومایا دنتوژنیک (هر کدام 3.1%) و ادنتومای املوبلاستیک و فیبرومای املوبلاستیک (هر کدام یک مورد: 1.6%)، املوبلاستوما در مردها، شایع تر (59%) و ناحیه درگیری، بیش تر قسمت خلفی مندیبول بود. dentigerous cyst در 92.3% موارد، مردها را مبتلا نموده و محدوده سنی آن، 55-8 سال بود و ناحیه مولار مندیبول، شایع ترین ناحیه درگیری بود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها