• بررسی دقت سی تی اسکن اسپیرال با بازسازی به روش mpr)multi planar) در اندازه گیری طول کلیه در بیمارستان شهید هاشمی نژاد در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 1069
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: اندازه گیری طول کلیه در تشخیص و درمان بیماری های کلیوی جایگاه ویژه ای دارد. در بیماری های مختلف اندازه کلیه کوچک تر یا بزرگ تر از حد طبیعی می شود. تاکنون سونوگرافی، روش خوبی برای اندازه گیری طول کلیه بوده است، چون هم دقیق بوده و هم روشی است کم خرج و غیرتهاجمی و در عین حال در دسترس. امروزه در بسیاری از موارد از دستگاه های سی تی اسکن اسپیرال جدید که قابلیت بازسازی سه بعدی دارند، برای تشخیص بیماری های مختلف کلیوی استفاده می شود و برای نمایش بهتر تصویر، روش های گوناگون بازسازی، از جمله بازسازی (mpr)multi planar به کار می رود و در بسیاری از موارد اندازه گیری ها مانند اندازه گیری طول کلیه، بر روی همین تصاویر بازسازی شده انجام می شود، لذا دانستن دقت اندازه گیری ها بر روی تصاویر بازسازی شده برای تعیین طول کلیه حائز اهمیت است. هدف از این تحقیق، بررسی دقت سی تی اسکن اسپیرال در تعیین طول کلیه در بازسازی به روش mpr بود.

    روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی، در مورد تمام بیمارانی که در تیر و مرداد ماه 1383 جهت انجام سی تی اسکن شکم به بخش سی تی اسکن اسپیرال بیمارستان شهید هاشمی نژاد مراجعه کردند، بازسازی به روش mpr از کلیه ها انجام شد و سپس از همان بیماران، سونوگرافی نیز به عنوان gold standard به عمل آمد و طول کلیه به دست آمده از هر روش با هم مقایسه گردید.

    یافته ها: بررسی بر روی 40 بیمار با میانگین سنی 42 سال شامل 80 کلیه، انجام شد و پس از آن با استفاده از نرم افزار pair t test ,spss و انجام آنالیز آماری، مشخص گردید که میانگین طول کلیه در سونوگرافی، 107.1 میلیمتر با انحراف معیار 12.08 بوده و میانگین طول کلیه در سی تی اسکن اسپیرال، 110.18 میلیمتر با انحراف معیار 11.93 بوده است. میانگین طول کلیه ها در سونوگرافی، 3.08 میلیمتر کمتر از میانگین طول کلیه ها در بازسازی سی تی اسکن اسپیرال بود و با توجه به p<0.05 اختلاف بین سونوگرافی و بازسازی سی تی اسکن اسپیرال معنی دار گزارش شد.

    نتیجه گیری: اندازه گیری طول کلیه ها بر روی تصاویر بازسازی شده، دارای دقت کافی نبوده و توصیه می شود در مواردی که دانستن دقیق طول کلیه ها حائز اهمیت است، اندازه گیری تنها بر روی تصاویر اولیه سی تی اسکن (بدون انجام بازسازی) صورت گیرد و یا از سایر روش ها مانند سونوگرافی استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها