• بررسی پلی مورفیسم های ژن nos2a در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و مقایسه آن با افراد نرمال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 542
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: شواهد متعددی در خصوص حضور و نقش نیتریک اکساید (no=nitric oxide) در پاتوژنز آرتریت روماتوئید وجود دارد. no، توسط آنزیمی بنام نیتریک اکساید سنتاز القائی (inos=induced nitric oxide syntetase) تولید می شود. no در سینوویوم، غضروف و سلول های تک هسته ای لنفوئیدی موجود در مایع سینوویال و لنفوسیت ها و منوسیت های خون محیطی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز دیده می شود. مطالعات نشان داده اند که پلی مورفیسم های موجود در ژن کد کننده آنزیم (nos2a) inos با استعداد ابتلا به بیماری های التهابی و خود ایمنی مختلف در ارتباط هستند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین پلی مورفیسم های موجود در موقعیت +150c/t ,-165c/t ژن در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و مقایسه آن با افراد نرمال بود.

    روش بررسی: در این مطالعه موردی- شاهدی، پلی مورفیسم های موجود در موقعیت +150c/t ,-165c/t ژن nos2a در 176 بیمار مبتلا به آرتریتروماتوئید و 232 فرد نرمال، به ترتیب به روش های (polymerase chain reaction-restriction fragment length polymorphism) pcr-rflp ,pcr-allele specific مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. نرم افزار spss.10 و آزمون های آماری مجذور کای fisher’s exact ,(x2) جهت مقایسه فراوانی ژنوتیپ ها و آلل ها بین بیماران و افراد نرمال مورد استفاده قرار گرفتند.

    یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل آماری ارتباط معنی داری در مقایسه فراوانی ژنوتیپ های 165c/t بین گروه بیمار و کنترل مشاهده گردید (p=0.03). در واقع ژنوتیپ هموزیگوت cc در افراد نرمال (75%) به طور معنی داری بیش از بیماران (64.2%) می باشد. در مقایسه فراوانی ژنوتیپ های +150c/t، ین گروه بیمار و کنترل ارتباط معنی داری مشاهده گردید (p=0.33).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها