• معرفی یک مورد نادر بیماری هیداتید اولیه غده پاروتید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 437
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بیماری هیداتید، یک عفونت مشترک بین انسان و حیوان می باشد که بیماری در انسان، توسط مرحله لاروی کرم نواری اکینوکوکوس گرانولوسوس ایجاد می شود. بیش تر عفونت های انسانی به دنبال خوردن مواد آلوده به مدفوع سگ ایجاد می شوند. تخم از طریق روده نفوذ کرده و از طریق ورید باب به کبد، ریه و بافت های دیگر می رسد و در آنجا به کیست تبدیل می شود. حدود 50% موارد کیست ها در کبد، 30% در ریه و 20% در ارگان های دیگر دیده می شوند. درگیری سر و گردن بسیار نادر می باشد.

    معرفی بیمار: در این مقاله یک مورد نادر از درگیری ایزوله غده پاروتید توسط کیست هیداتید در خانم جوانی معرفی می شود که به علت اثر فشاری کیست دچار ضعف در شاخه تمپورال عصب فاسیال در سمت درگیر شده بود. بیمار تحت عمل خارج سازی کیست توسط عمل پاروتیدکتومی سطحی قرار گرفت و تشخیص، توسط پاتولوژی تایید گردید. در بررسی ارگان های دیگر بیمار، درگیری سایر مناطق وجود نداشت. بیمار پس از آن، به مدت 2 هفته تحت درمان با آلبندازول قرار گرفت.

    نتیجه گیری: شیوع بیماری هیداتید در سر و گردن نادر می باشد. در مناطق اندمیک وجود توده در سر و گردن با رشد پیشرونده، باید شک به بیماری هیداتید را برانگیزد. در کشور ایران نیز که از نظر بیماری هیداتید اندمیک محسوب می شود، این بیماری باید در تشخیص افتراقی توده های سر و گردن قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها