• تمایز سوش های چندگانه ترایکوفایتون منتاگروفایتیس در بیماران مبتلا به درماتوفیتوزیس با استفاده از روش تکثیر تصادفی پلی مورفیسم rapd) dna) در مراکز پوست وابسته به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 991
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: درماتوفیت ها، گروهی از قارچ های کراتین دوست هستند که گروه وسیعی از بیماری های پوست و ضمائم آن مانند ناخن و مو را ایجاد می کنند. در بین عوامل قارچی، جنسترایکوفایتون که عامل عمده کچلی پا در سرتاسر دنیا می باشد، از اهمیت خاصی برخوردار است و تا به حال در حدود 24 گونه آن شناسایی شده است. علاوه بر آن بررسی های مولکولی بر روی تمایز انواع گونه ترایکوفایتون منتاگروفایتیس در نمونه های جمع آوری شده در ضایعات یکسان از بیماران مختلف مبتلا به درماتوفیتوزیس، نشان دهنده وجود چندین گونه متفاوت در این ضایعات بوده است. هدف از انجام این پژوهش تعیین گونه و نوع ترایکوفایتون ها جهت جلوگیری از گسترش عفونت است که از نقطه نظر اپیدمیولوژیک بسیار حائز اهمیت می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی است. نمونه های پوست از 100 بیمار مختلف مبتلا به درماتوفیتوزیس در اثر ترایکوفایتون منتاگروفایتیس کشت داده شد و پلیت های کشتی که دارای 5 کلنی بودند، انتخاب شدند. dna آنها به طور جداگانه استخراج و نتایج با توجه به مراحل مختلف روش مولکولی واکنش زنجیره ای پلیمراز و بر اساس خصوصیت اختلاف در تعداد تکرار ژن های تولید کننده اسیدریبونوکلئیک ریبوزومی منطقه غیرژنی تجزیه و تحلیل شد. قابل ذکر است نتایج داده شده با آزمون های آماری انحراف معیار t-student ,chi-square ,(±sd) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: از میان 100 نمونه ترایکوفایتون منتاگروفایتیس تنها در 20 نمونه، تعداد 2 نوع مختلف یا بیشتر در یک واریته از گونه ترایکوفایتون منتاگروفایتیس مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش پیش بینی می شود که در تعداد زیادی از عفونت های قارچی پوست که توسط ترایکوفایتون منتاگروفایتیس ایجاد شده اند، گونه های زیادی وجود داشته باشد. وجود چنین مسئله ای (multiple strain) در مطالعات اپیدمیولوژیک مربوط به بیماری های قارچی، نحوه درمان و مشخص کردن مقاومت دارویی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها