• بررسی وجود مایکوپلاسما هومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در مایع منی مردان نابارور مراجعه کننده به پژوهشکده رویان در سال 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 688
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عفونت های ناشی از اوره آپلاسما و مایکوپلاسماهای تناسلی می تواند تأثیرات منفی بر سلامت تناسلی مردان داشته و به ناباروری و نازایی منتهی گردد. هدف از این تحقیق، بررسی وجود مایکوپلاسما هومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم و تعیین شیوع این دو باکتری در نمونه های مایع منی مردان نابارور مراجعه کننده به پژوهشکده رویان بود.

    روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی بود. نمونه های مایع منی از 220 مرد نابارور اخذ و سریعاً به محیط کشت pplo broth تلقیح گردیده و بلافاصله به آزمایشگاه منتقل شد. نمونه ها پس از فیلتراسیون با فیلترهای0.45 μm ، به محیط های اختصاصی urea pplo broth ,arginine pplo broth انتقال داده شدند. پس از مشاهده تغییر رنگ، کشت مجددی از این محیط ها بر روی محیط های اختصاصی pplo agar انجام پذیرفت. تمام محیط ها در دمای 37°c و در جار حاوی گاز کربنیک نگهداری شدند. تجزیه-تحلیل داده ها توسط آزمون های آماری از قبیل: anova، روش chi-square ,crosstabs ,post hoc (lsd) test با استفاده از نرم افزار spss-16 انجام پذیرفت و در صورتی که p<0.05 بود، از لحاظ آماری معنی دار تلقی شد.

    یافته ها: از مجموع 220 نمونه بررسی شده، 7 مورد (3.2 درصد) از نمونه ها فقط از نظر مایکوپلاسما هومینیس، مورد (27.7 درصد) فقط از نظر اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم و 11 مورد (5 درصد) نیز از نظر هر دو باکتری مثبت بودند. بنابراین، 79 مورد (35.9 درصد) از کل نمونه ها حداقل از نظر یک باکتری مثبت بودند و به طور کلی 18 مورد (8.2 درصد) مایکوپلاسما هومینیس و 72 مورد (32.7 درصد) اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم از نمونه ها جدا شد. در بررسی پارامترهای اسپرم، ph در دو گروه "فقط اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم مثبت" و "هر دو باکتری مثبت"، نسبت به گروه "هر دو باکتری منفی"، پایین تر بود به ترتیب: (p=0.006) ,(p=0.031). همچنین میانگین قدرت تحرک اسپرم ها در گروه "هر دو باکتری مثبت" نسبت به گروه "فقط اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم مثبت"، پایین تر بود (p=0.032) .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم