• بررسی شیوع عفونت ادراری حاد با اشریشیاکلی مقاوم به جنتامایسین و سفتریاکسون و عوامل خطرساز آن در کودکان بستری در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 678
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: هم اکنون افزایش مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک ها در ایران موجب نگرانی شده است. مطالعات محدودی در زمینه شیوع و ریسک فاکتورهای همراه با مقاومت ارگانیسم ها شامل اشریشیاکلی که شایع ترین عامل مسبب عفونت ادراری است، انجام شده است. این پژوهش به منظور ارزیابی شیوع مقاومت و ریسک فاکتورهای مقاومت نسبت به جنتامایسین، سفتریاکسون و هر دوی آن ها توأماً، در گونه های اشریشیاکلی جدا شده از بیماران بستری شده با تشخیص عفونت ادراری حاد در تهران و در جمعیت کودکان انجام گردید.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی، مورد- شاهدی و آینده نگر از فروردین ماه سال 1384 تا فروردین ماه سال 1387 روی تمامی کودکان یک ماه تا 12 سال بستری شده در بیمارستان تخصصی ارجاعی اطفال حضرت علی اصغر (ع) با تشخیص نهایی عفونت ادراری انجام شد. کشت های مثبت اشریشیاکلی با انجام آنتی بیوگرام به روش disk diffusion بر طبق توصیه nccls به سه دسته resistant ,intermediate ,susceptible تقسیم شدند. ریسک فاکتورهای مورد نظر در گروه های مختلف مورد -شاهدی مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج مربوطه ابتدا به صورت آنالیز یک طرفه با آزمون  chi square و نهایتاً با logistic regression توسط نرم افزار spss v.15 بررسی شد.

    یافته ها: در کل 125 ایزوله اشریشیاکلی جمع آوری شد. میزان مقاومت، 38.4% برای سفتریاکسون، 24% برای جنتامایسین و 20% نسبت به هر دو آنتی بیوتیک سفتریاکسون و جنتامایسین تواماً بود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها