• تعیین قد، وزن و شاخص توده بدنی در دختران 17-6 ساله و پسران 15-6 ساله مدارس تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 860
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: پایش رشد یکی از اجزای مهم سیستم بهداشتی است و آنچه در آن حایز اهمیت بالایی است، تعریف مقادیر استاندارد محلی برای هر نژاد و کشور است. این مطالعه بر آن است تا با بررسی کودکان دختر و پسر مدرسه رو تهرانی، گامی در جهت تعریف منحنی های رشدی در کودکان مدرسه رو تهرانی برداشته و به مقایسه شاخص های رشدی این جمعیت با مقادیر استاندارد بپردازد.

    روش بررسی: مطالعه حاضر، مطالعه مقطعی است که در فاصله سال های 1380 تا 1383 بر روی 1512 پسر 6 تا 15 ساله و 1412 دختر 6 تا 17 ساله مدرسه رو در شهر تهران انجام یافته است. نحوه نمونه گیری به روش چند مرحله ای احتمالی بوده است. معیار سالم بودن، نداشتن سابقه بیماری های شناخته شده و اختلالات سیستمیک بود. بیماران توسط یک پزشک معاینه شدند و قد، وزن و سن دقیق آنها تعیین شد. برای آنالیز نتایج و محاسبه صدک های رشدی و رسم نمودارهای مربوطه، روش lms که توسط cole و همکاران ابداع شده، مورد استفاده قرار گرفت و بدین منظور از نرم افزار lms light استفاده شد. برای مقایسه میانگین مقادیر نمره انحراف معیار نمونه ها با مقادیر nchs(national center for health statistics) از تست آماری one sample t-test استفاده شد.

    یافته ها: مقادیر صدک های 3، 10، 25، 50، 75، 90، 97 برای قد، وزن و شاخص توده بدنی و صدک 85 فقط برای توده بدنی محاسبه شدند و نمودارهای مربوطه به تفکیک شاخص ها و گروه های جنسی رسم شدند. میانگین مقادیر نمرات انحراف معیار قد، وزن و شاخص توده بدنی در بیش تر گروه های سنی در پسران با مقادیرnchs ، اختلاف آماری معنی داری نداشت، در حالی که در دختران برای قد و وزن اختلاف آماری معنی داری وجود داشت و از مقادیر گزارش nchs، کمتر بود.

    نتیجه گیری: در نهایت به نظر می رسد دختران ایرانی قد و وزن نهایی کمتری نسبت به مقادیر nchs دارند که در مورد قد، این اختلاف چشمگیرتر است. پسران ایرانی تا سن 15 سالگی، در مجموع از لحاظ شاخص های رشدی، تفاوتی با مقادیر مرجع ندارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها