• گزارش یک مورد کیست کاذب هموراژیک غده آدرنال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 1262
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: کیست های آدرنال، نادر و در اغلب موارد فاقد علامت می باشند و در طی سون و گرافی و یا سی تی اسکن به طور اتفاقی شناسایی می گردند (اینسیدنتالوما). شایعترین کیست های آدرنال، کیست های اپیتلیالی و کیست های کاذب می باشند. از سویی، یکی از عوارض احتمالی کیست های کاذب، خونریزی درون کیست می باشد که عواقب خطرناکی را به همراه دارد.

    معرفی بیمار: در این مقاله، یک خانم جوان با علایم درد فوقانی شکم در سمت راست، استفراغ و آنمی شدید معرفی می گردد. در سی تی اسکن انجام شده از بیمار، یک توده بزرگ بین کبد و کلیه راست گزارش شد. پس از آن کیست از بدن خارج گردید که حاوی 5000 سی سی خون تیره و لخته بود. بررسی نمونه آسیب شناسی برداشته شده از کیست نشان دهنده کیست کاذب آدرنال با دیواره ای مشتمل بر بافت متراکم فیبروز و شواهدی از التهاب مزمن بود. پس از اتمام جراحی و خروج کیست کاذب آدرنال، علایم بیمار به کلی برطرف گردید.

    نتیجه گیری: شناسایی کیست های آدرنال با وجود تشخیص افتراقی هایی همچون توده های کلیه، کبد و کیسه صفرا دشوار می باشد. خونریزی داخل این کیست ها، خود به خودی و یا در اثر تروما، می تواند منجر به ایجاد آنمی در بیمار شود که پس از تشخیص، بلافاصله باید تحت جراحی قرار گیرد. روش جراحی امروزه اکثرا به صورت لاپاراسکوپیک آدرنالکتومی می باشد، مگر آنکه لاپاراسکوپی قادر به کنترل خونریزی فعال درون کیست نباشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها