• بررسی شیوع دردهای ستون فقرات در پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر همدان، پاییز 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 851
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: طی دهه های گذشته، اختلالات عضلانی اسکلتی به طور روز افزونی شایع و همه گیر شده اند. این اختلالات دلایل معمول ناتوانی های مرتبط با کار در بین پرستاران بوده و به دلیل ازکارافتادگی و هزینه های درمانی سنگین، از اهمیت بالایی برخوردارند. مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی-مقطعی است، که با هدف تعیین شیوع دردهای ستون فقرات در 180 پرستار شاغل در بیمارستان های شهر همدان و تعیین ارتباط بین ویژگی های فردی، فشار فیزیکی و ... با این دردها صورت پذیرفت.

    روش بررسی: جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش استفاده شد. بخش اول مربوط به خصوصیات دموگرافیک مشتمل بر 5 سؤال و بخش دوم مربوط به خصوصیات شغلی مشتمل بر 7 سؤال بود. در بخش سوم جهت سنجش دردهای ستون فقرات از 3 سؤال و جدول مشخص کننده وجود و نوع درد (ستون فقرات گردنی، پشتی، کمری و کمربند لگنی) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار (version 13)spss، با استفاده از آمار توصیفی، آزمون کای دو و تی مستقل انجام شد.

    یافته ها: نمونه های این مطالعه را 23.8%، مرد و 67.2%، زن تشکیل می داد که 38.9%، مجرد و 60%، متأهل بودند و 15.6% آنان علاوه بر شغل پرستاری، شغل دوم داشتند. تمامی نمونه ها، کارشناس پرستاری بودند. این بررسی نشان داد که از کل نمونه های مورد مطالعه، 48.9% موارد از اصول صحیح مراقبت از ستون فقرات خود آگاهی متوسط دارند، در حالی که تنها 6.7% آنان این اصول را همواره بکار می بندند. همچنین نتایج بدست آمده نشان می دهد که از کل نمونه های مورد مطالعه، 51.1% موارد پس از شروع به حرفه پرستاری به درد ستون فقرات مبتلا شده اند و درد در 59.1% از آنها به صورت ناگهانی و به دنبال حادثه ای در حین فعالیت شروع شده است. همچنین از کل نمونه های مورد مطالعه، 56.7% موارد حداقل از یک نوع درد ستون فقرات رنج می بردند و شایع ترین محل درد (43.3%)، درد ناحیه کمر بود. بین وجود درد و بکارگیری اصول صحیح، از لحاظ آماری رابطه معنی داری وجود داشت (p=0.029).

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه درصد بالایی از پرستاران از نوعی درد ستون فقرات رنج می برند، جهت حل این مشکلات پیشنهاد می شود تا استفاده از ابزار مناسب برای جابجایی بیمار و وسایل سنگین، داشتن فعالیت منظم ورزشی و توجه به محیط ذهنی پرسنل پرستاری در دستور کار دست اندکاران پرستاری قرار گیرند. بنابراین، جهت بهبود کیفیت مراقبت پرستاری و ارتقاء سطح سلامت جامعه، توجه و برنامه ریزی جهت پیشگیری از این مشکلات خاطرنشان می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها