• استفاده از روش های مولکولی rflp-pcr و توالی یابی مستقیم جهت تعیین ژنوتیپ های هپاتیت bدر زندانیان معتاد به مواد مخدر تزریقی استان تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 660
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عفونت حاصل از هپاتیت b یک مشکل جدی بهداشت جهانی است. طبق ارزیابی هایی که تاکنون انجام شده، هر ساله حدود 500000 تا 1.2 میلیون مرگ ناشی از هپاتیت مزمن، سیروز و هپاتوسلولار در سراسر جهان گزارش می شود. از آنجائی که داده های اپیدمیولوژیکی حاصل از تعیین ژنوتیپ ها و ساب ژنوتیپ های ویروس هپاتیت b، کمک شایانی در برنامه های واکسیناسیون، درمان های ضد ویروسی، تشخیص و پیشگیری از بیماری را فراهم می سازد، لذا بر آن شدیم تا ژنوتیپ های این ویروس را در زندانیان معتاد به مواد مخدر تزریقی مورد بررسی قرار دهیم.

    روش کار: در تحقیقی که به صورت مقطعی در سال 2008 ، برروی 122 نمونه سرمی از افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی حامل hbsag جهت تعیین نوع ژنوتیپ ویروس hbv در سطح استان تهران انجام گردید، با استفاده از روش های مولکولی مقرون به صرفه rflp ,pcr، ژنوتیپ آنها تعیین شد. سپس آزمایشات تأییدی توالی یابی مستقیم انجام و درخت فیلوژنتیکی با استفاده از نرم افزارهای بیوانفورماتیک (bioedit, mega, clustalw) ترسیم گردید و به وسیله آزمون آماری p<0.05 ,spss16 مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: 115 نمونه سرمی پس از انجام nested pcr مثبت گزارش شدند. ژنوتیپ کلیه نمونه ها پس از  rflpبا استفاده از آنزیم های برشی (bsri, styi, eaei, dpni, hpai)i و همچنین توالی یابی مستقیم به همراه رسم درخت فیلوژنتیکی با روش neighbor-joining، در 100% نمونه ها، ژنوتیپ d (ساب ژنوتیپ d وساب تایپ) ayw2 را نشان دادند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها