• بررسی ارتباط میزان تراکم عروقی و فاکتور رشد عروقی (vegf) با تهاجم موضعی رتینوبلاستوما در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، 85-1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 832
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: رتینوبلاستوما، شایع ترین تومور داخل چشمی دوره کودکی می باشد و می تواند رشد اندوفیتیک یا اگزوفیتیک داشته باشد. پس از تخل یه چشم، برای تعیین خطر پیشرفت تومور و استفاده از درمان های پیشگیرانه، از آسیب شناسی کمک گرفته می شود. وجود تهاجم به مشیمیه و عصب چشمی، فاکتورهای خطر متاستاز این تومور می باشند اما گاهی تومورهایی که فاقد این فاکتورهای خطر می باشند، بعدها رشد تهاجمی و متاستاز دارند. این مطالعه ارتباط میزان تراکم عروقی با استفاده از مارکر cd31 در بیماران مبتلا به رتینوبلاستوما با بروز فاکتور رشد عروقی (vascular endothelial growth factor=vegf) در تومور و ارتباط هر دو این عوامل با میزان تهاجم موضعی را مورد بررسی قرار داده است.

    روش بررسی: این مطالعه مقطعی-تحلیلی بر روی 37 کودک مبتلا به رتینوبلاستوما که در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) در سال های 85-1379 تحت تخلیه چشم قرار گرفتند، صورت گرفت. وجود تهاجم موضعی تومور، با لام های رنگ آمیزی شده با هماتوکسیلین-ائوزین (h&e) و تراکم عروقی، با مارکر cd31 و بروز فاکتور رشد عروقی (vegf) بررسی شد. در رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی (immunohistochemistry=ihc)، از تکنیک بیوتین استرپت-اویدین (biotin-streptavidin) استفاده شد. در مطالعه، از آزمون آماری phi ,chi- square ,t test و منحنی roc استفاده گردید.

    یافته ها: تعداد cd31 معادل یا بزرگتر از  62.10 hpf(high power field)به عنوان نقطه برش با حساسیت 78.9% و ویژگی 66.7% و همچنین ارزیابی vegf به صورت کیفی، با بالاترین کارآمدی برای پیش بینی تهاجم موضعی بدست آمد. تراکم عروقی با استفاده از cd31 با میزان فاکتور رشد عروقی (vegf) مرتبط بود. ارتباط معنی داری بین جنس، یک یا دوطرفه بودن، سن، سایز و نحوه رشد تومور با vegf ,cd31 وجود نداشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها