• اندازه گیری دوز جذبی کلیه ها، کبد، مثانه و تخمدان در آزمایش سنتی گرافی کلیه با رادیو داروهای 99mtc-dtpa ,99mtc-ec با استفاده از فنتوم به روش دوزیمتری ترمولومینسانس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 707
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از این مطالعه اندازه گیری دوز رسیده به کلیه ها، مثانه، کبد و تخمدان در سنتی گرافی کلیه با رادیو داروی 99mtc (99mtc-ec-ethylene dicysteine) و مقایسه آن با دوز رسیده از رادیو داروی 99mtc-dtpa (99mtc-dietheylne triamine penta-acid) می باشد، که به طور متداول در سنتی گرافی کلیه از آن استفاده می شود.

    روش کار: این مطالعه از نوع کاربردی می باشد. در این پژوهش ابتدا از یک فنتوم آب با ابعاد هندسی مشابه بدن، متشکل از قسمت های تنه و شکم استفاده شد. در داخل قسمت های شکم و تنه، فنتوم های کلیه، کبد، مثانه و تخمدان از جنس perspex با ابعاد استاندارد مطابق با دستورالعمل icrp 23 ساخته و در داخل فنتوم شکم و تنه قرار گرفت. برای دوزیمتری از 30 تراشه مکعبی شکل لیتیم فلوراید دوزیمتر ترمولومینسانس (tld-100) استفاده گردید. دوز رسیده به کلیه ها، کبد، مثانه و تخمدان ها با توزیع مقادیر متفاوت از رادی و داروهای99mtc-dtpa ,99mtc-ec که در کلینیک از آن ها استفاده می شود، در قسمت های مختلف فنتوم قرار داده شده و دوز جذبی اندام و نیز دوز سطحی در ناحیه هر اندام اندازه گیری شد. سپس با اندازه گیری دوز جذبی پوست در نواحی کلیه ها، کبد، مثانه و تخمدان ها در 20 بیمار زن (10 بیمار برای هر رادیو دارو) تحت اسکن کلیه، دوز جذبی اندام های مذکور با استفاده از نتایج به دست آمده از فنتوم محاسبه گردید. در این طرح، نتایج با استفاده از نرم افزار آماری spss v.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ به طوری که ابتدا با استفاده از آزمون one-sample kolmogorov-smirnov نرمال بودن توزیع داده ها بررسی شد و سپس با استفاده از آزمون آماری t-test مقایسه ای بین مقادیر میانگین دوز جذبی بین دو گروه از بیماران تحت اسکن کلیه با دو رادیو دارو انجام گرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها