• ارزیابی وضعیت تغذیه بیماران مبتلا به سرطان در طی شیمی درمانی در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، سال 86-1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 978
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: سوء تغذیه ناشی از سرطان و تحلیل ذخایر تغذیه ای می تواند منجر به افزایش خطر بیماری زایی، کاهش پاسخ به درمان های ضدسرطان و مدت بقای کمتر در بیماران مبتلا به سرطان شود. این پژوهش به منظور ارزیابی و ضعیت تغذیه بیماران مبتلا به سرطان در طی شیمی درمانی در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی ایران صورت گرفت.

    روش بررسی: در این پژوهش که به روش طولی انجام شد، 71 بیمار بزرگسال مبتلا به انواع بدخیمی به روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب از دو بیمارستان رسول اکرم (ص) و فیروزگر تهران انتخاب شدند. وضعیت تغذیه آن ها توسط شاخص های تن سنجی (tsf, ama, mac, bmi) و بیوشیمیایی (آلبومین و توتال پروتئین سرم)، دریافت غذایی (پرسشنامه یادآمد غذایی 24 ساعته و ثبت غذایی 3 روزه) و پرسشنامه ottery’s pg-sga در سه مقطع زمانی آغاز، میانه و پایان دوره کامل شیمی درمانی ارزیابی شد. داده ها توسط آزمون های kruskal-wallis, wilcoxon, measure anova repeated در نرم افزار spss v.12 آنالیز شدند.

    یافته ها: در طول دوره درمان، میانگین شاخص های آنتروپومتری و بیوشیمیایی در 50 بیمار زنده تا پایان دوره درمان روند افزایش غیرمعنی دار و میانگین مصرف درشت مغذی ها و انرژی آنها روند کاهش غیرمعنی دار یافت. 21 نفر از بیماران در طول دوره درمان فوت شدند که میانگین mac ,bmi آن ها روند کاهش معنی دار (به ترتیبp=0.02 ,p=0.01 داشت. درصد سوء تغذیه در طول دوره درمان، بر اساس شاخص های مذکور از 100-0% متغیر بود که در بیماران زنده تا پایان درمان روندی تقریباً ثابت و برای فوت شده ها روند افزایشی داشت. بر اساس پرسشنامه 80% ,ottery’s pg-sga بیماران زنده و 100% فوت شده ها به مداخله تغذیه ای نیاز داشتند.

    نتیجه گیری: میزان سوء تغذیه در افراد فوت شده در طول درمان، بیماران در مرحله پیشرفته بیماری و افراد با بدخیمی های با منشاء ناشناخته و همچنین قسمت فوقانی دستگاه گوارش و ریه بیشتر از سایرین بود. تخمین درصد سوء تغذیه در بیماران مبتلا به سرطان بسته به ابزار به کار رفته، مرحله، نوع و وضعیت حیات متفاوت است. بنابراین ارزیابی وضعیت تغذیه این بیماران در بدو تشخیص بیماری با هدف اعمال مداخله تغذیه ای مناسب و پیگیری وضعیت تغذیه بیمار در طی دوره درمان های ضد سرطان ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها