• بررسی شنوایی شیرخواران و کودکان مبتلا به بیماری مننژیت به وسیله آزمون های eoae)evoked otoacoustic emission, (abr)auditory brain-stem response) و آزمون های رفتاری شنوایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 627
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: با توجه به اهمیت حس شنوایی در رشد و تکامل مهارت های کلامی و زبانی و ماهیت آسیب شنوایی در بیماری مننژیت به عنوان یک نوع از آسیب شنوایی اکتسابی، این مطالعه بر ارزیابی شنوایی و تشخیص زودهنگام کم شنوایی در بیماری مننژیت متمرکز شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی ادیولوژیک شیرخواران و کودکان مبتلا به بیماری مننژیت در مرحله حاد و در هنگام بهبودی از بیماری مننژیت، به کمک آزمون های (evoked otoacoustic emission)eoae ,(auditory brain-stem response)abr و آزمون های رفتاری شنوایی می باشد.
     

    روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بود. روش گردآوری اطلاعات، معاینه و آزمایش بود. تعداد نمونه های مورد مطالعه در این پژوهش، شامل 40 نوزاد و کودک در محدوده سنی بدو تولد تا 12 سال بود. تمامی بیماران فوق در طی مدت 72-24 ساعت پس از تشخیص قطعی ابتلا به بیماری مننژیت، از نظر وضعیت شنوایی به کمک آزمون abr (با هدف ارزیابی آستانه شنوایی)، مورد بررسی قرار گرفتند که در 24 ساعت قبل از ترخیص از بیمارستان نیز مجدداً تکرار می شد. همچنین در طی 14-7 روز پس از بهبودی، تمام 40 بیمار مورد مطالعه، تحت آزمون های رفتاری شنوایی و آزمون eoae قرار گرفتند تا علاوه بر تایید نتایج آزمون abr، عملکرد حلزون شنوایی نیز مورد بررسی قرار گیرد. لازم به ذکر است جهت تحلیل یافته ها، نرم افزار آماری spss [آزمون دقیق فیشر (fisher exact test) و آزمون[(t-test)t  و جهت ترسیم نمودارها، نرم افزار excel بکار برده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها