• بررسی اثر طول و مدت زمان باقی ماندن تاندون در تونل استخوانی بر روی قدرت چسبندگی تاندون به استخوان، یک مطالعه بیومکانیکی بر روی خرگوش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 493
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: فاکتورهای متعددی بر قدرت استحکام تاندون در کمپلکس تاندون-استخوان اثر می گذارند. در این مطالعه تأثیر طول تاندون داخل تونل استخوانی و مدت زمان ماندن تاندون داخل تونل از زمان کاشتن، بر قدرت استحکام کمپلکس تاندون  استخوان در یک مدل خرگوش، تحت بررسی بیومکانیک قرار گرفت.

    روش بررسی: تعداد 24 پای عقبی از 14 سر خرگوش سفید نر بالغ 6 ماهه نیوزلندی با وزن 3-2.5 کیلوگرم، تحت عمل کاشتن تاندون اکستانسور بلند انگشت در متافیزپروگزیمال تیبیا قرار گرفتند. خرگوش ها برحسب طول تونل استخوانی (1 و 2 سانتی متر) و مدت زمان کاشته شدن (6 و 12 هفته)، به 4 گروه تقسیم شدند. 7 خرگوش، بعد از 6 هفته (گروه یک و دو ) و 7 خرگوش، بعد از 12 هفته (گروه سه و چهار) قربانی شدند و اندام عمل شده جهت بررسی قدرت استحکام مجموعه تاندون استخوان، تحت کشش قرار گرفت.

    یافته ها: در گروه اول (یک سانتی متر-6 هفته) 4 تاندون از استخوان درآمد و یک تاندون پاره شد. در گروه دوم (2 سانتی متر-6 هفته) 6 تاندون از استخوان درآمد و یک تاندون پاره شد. در گروه سوم (یک سانتی متر-12 هفته) یک تاندون از استخوان درآمد و 5 تاندون پاره شد. در گروه چهارم (2 سانتی متر-12 هفته) یک تاندون از استخوان درآمد و تاندون پاره شد. متوسط نیرو برای درآوردن تاندون از استخوان در 6 هفته، برای گروه یک، 4.98 نیوتن و برای گروه دو، 9.37 نیوتن بود و در 12 هفته، برای گروه سه، 6.36 نیوتن و برای گروه چهار، 10.81 نیوتن بود. ارتباط معنی دار تنها بین طول های 1 و 2 سانتی متر بعد از 12 هفته وجود داشت. محل کنده شدن تاندون برای طول های مختلف بعد از 6 و 12 هفته دارای اختلاف معنی داری بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها