• ارزیابی بیماران انتقال یافته با سرویس امداد هوایی تهران: ضرورت استفاده از معیار مناسب برای تریاژ مصدومان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 771
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سرویس امداد هوایی با فراهم آوردن امکانات و اقدامات درمانی پیشرفته در کوتاه ترین زمان برای مصدومان و کاهش زمان انتقال آنها به مراکز درمانی پیشرفته، نقش مهمی در کاهش مرگ و میر بیماران ایفا می نماید. هدف از این مقاله بررسی مصدومان انتقال یافته با سرویس امداد هوایی تهران و اقدامات انجام گرفته در جریان آن است.

    روش بررسی: در قالب یک مطالعه گذشته نگر و مقطعی، داده های مربوط به بیمارانی که در سال 1382 با هلیکوپتر امداد به بیمارستان اما مخمینی منتقل شده بودند، از مرکز اطلاعات اورژانس گردآوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss(version 11.5) صورت گرفت.

    یافته ها: تعداد بیماران انتقال یافته در جریان 244 مأموریت سرویس امداد هوایی به بیمارستان امام خمینی در مجموع برابر 518 مورد بود. تروما، شایع ترین علت انتقال مصدومان بود (94.8% غیرنافذ، 1.9% نافذ) و تنها 3.3% بیماران به دلایلی غیر از تروما منتقل شده بودند. حادثه خیزترین منطقه، جاده هراز بود که 18.1% مصدومان را به خود اختصاص می داد. بیش تر مأموریت ها در دو بازه زمانی 11-10 صبح و 14 تا 17 بعد از ظهر انجام شده بودند. نزدیک به 1.3 موارد انتقال به صورت ثالثیه انجام شده بود. مهم ترین اقدامات درمانی انجام گرفته عبارت بودند از سرم تراپی (84.4%)، کنترل خونریزی (53%)، برقراری راه هوایی مناسب از طریق لوله تراشه (22.6%) و تعبیه (1.3%) chest tube. میانگین زمان پاسخ و زمان نجات به ترتیب 17 و 40 دقیقه بود. میانگین نمره (revised trauma score)rts در مصدومان 7.5 بود و تنها 3% مصدومان rts کمتر از 4 داشتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها