• تأثیر تزریق زیرجلدی آب مقطر در ناحیه لومبوساکرال بر شدت دردهای کمر در مرحله اول زایمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 599
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: حدود 30% از خانم ها در حین زایمان، درد شدید مداوم کمر را تجربه می نمایند، ولی بخصوص در مناطق دورافتاده و کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، امکانات محدودی برای کاهش این درد در دسترس می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر تزریق زیرجلدی آب مقطر در ناحیه لومبوساکرال بر کاهش درد کمر حین زایمان می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه جهت ارزیابی اثر تزریق زیرجلدی آب مقطر در ناحیه لومبوساکرال در کاهش درد کمر در مرحله اول زایمان، یک کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار دو سوکور انجام شد. در طی فاز اکتیو از اولین مرحله زایمان واژینال طبیعی، در گروه مداخله (50 نفر)، 0.5 میلی لیتر آب مقطر و در گروه کنترل (50 نفر)، 0.5 میلی لیتر نرمال سالین در یک نقطه دردناک از ناحیه لومبوساکرال به صورت زیرجلدی تزریق شد. شدت درد قبل و پس از گذشت 10 و 45 دقیقه از انجام تزریق، به وسیله معیار visual face rating scale اندازه گیری شد. این معیار، شکلی متشکل از 5 صورت است که در آن میزان مختلف درد به وسیله حالت های مختلف در صورت، نمایش داده شده و از نمره 1، برای کمترین میزان درد و تا نمره 5، برای درد شدید و غیرقابل تحمل نمره گذاری شده است. از بیمار خواسته می شود تصویری را که بیش از همه نمایانگر وضعیت اوست، انتخاب نماید؛ از میانه نمره درد برای مقایسه دو گروه استفاده می شود.

    یافته ها: دو گروه از نظر سن و وزن مادر، سن بارداری، تعداد زایمان ها و بارداری های قبلی، درجه افاسمان و میزان تحصیلات تفاوت معنی دار آماری نداشتند. پیش از انجام تزریق، میانه نمره درد در هر دو گروه بر اساس face rating scale، با هم برابر بود. میزان درد در هر دو گروه، 10 و 45 دقیقه بعد از انجام تزریق، کاهش یافته بود. میانه نمره درد پس از گذشت 10 و 45 دقیقه از زمان انجام تزریق در گروه مداخله به طور معنی داری پایین تر از گروه کنترل بود (p<0.01).

    نتیجه گیری: یک تزریق زیرجلدی آب مقطر در یک نقطه دردناک، در کاهش درد کمر حین زایمان موثر می باشد .از آنجا که این روش ارزان، بی خطر، در دسترس و موثر است و بکارگیری آن ساده است، برای استفاده روتین بالینی توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها