• مقایسه آتراکوریوم، لیدوکایین هر یک به تنهایی و همراه با یکدیگر در پیشگیری از میالژی بعد از اعمال جراحی ناشی از ساکسنیل کولین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 639
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: ساکسنیل کولین، به دلیل مزایای متعدد (ارزان بودن، شروع سریع و عدم نیاز به داروهای آنتی کولین استراز جهت از بین بردن اثر شل کنندگی آن و ...) جهت تسهیل لوله گذاری داخل تراشه خصوصا در بیماران سرپایی بسیار مناسب می باشد؛ با این وجود، این دارو دارای تعدادی عوارض نامطلوب مانند فاسیکولاسیون عضلات و میالژی بعد از عمل جراحی می باشد و این خود باعث بروز مشکلاتی برای بیماران بخصوص بیماران سرپایی می گردد. هدف از این مطالعه، بررسی و تعیین اثر لیدوکایین و آتراکوریوم به تنهایی و یا به همراه یکدیگر در پیشگیری می الژی بعد از عمل ناشی از ساکسنیل کولین در بیماران سرپایی بود.

    روش بررسی: در این بررسی که به صورت آینده نگر و علمی-کاربردی انجام شد، 80 بیمار در محدوده سنی 55-20 سال از بین بیمارانی که از نظر (american society of anesthesiology)asa در کلاس ii ,i قرار داشتند و جهت اعمال جراحی کوچک و یا سرپایی و به صورت الکتیو در بیمارستان امام خمینی ارومیه پذیرش شده بودند، انتخاب شدند. بیماران به صورت تصادفی به یکی از چهار گروه درمانی تقسیم شدند: گروه اول، پیش دارو دریافت نکردند، گروه دوم، آتراکوریوم (3 میلی گرم)، گروه سوم، لیدوکایین (1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) و گروه چهارم، آتراکوریوم (3 میلی گرم) و لیدوکایین (1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) قبل از تزریق ساکسنیل کولین (1.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) دریافت کردند. شیوع فاسیکولاسیون درحین القای بیهوشی، بررسی و شدت آن به وسیله four-point rating scale درجه بندی شد، همچنین شدت میالژی به وسیله four-point rating scale در ساعت های 4، 12 و 24 بعد از عمل، بررسی و تعیین گردید. برای هر بیمار، داده های جمع آوری شده که شامل مشخصات دموگرافیک (سن، جنس و طول مدت جراحی)، وجود فاسیکولاسیون و شدت آن، میالژی و شدت آن، زمان شروع میالژی، ارتباط فاسیکولاسیون و میالژی و میزان محدودیت فعالیت و نیاز به آنالژزی اضافی در گروه های مختلف بود، بررسی و اختلاف بین آنها با fisher’s-exact test ,chi-square test آنالیز و p value<0.05 با اهمیت تلقی شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها