• شمارش سلول های سفید خون: ابزاری کارآمد برای تعیین پیش آگهی کوتاه مدت بیماران دچار آنژین صدری ناپایدار اولیه – یک مطالعه آینده نگر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 833
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: با شناسایی هر چه سریع تر بیماران پرخطر مراجعه کننده با آنژین صدری ناپایدار، می توان آن ها را از مزایای اقدامات تشخیصی -درمانی زودهنگام برخوردار ساخته، مورتالیتی و موربیدیتی بیماری های قلبی -عروقی را کاهش داد. با توجه به نقش اثبات شده التهاب در پاتوژنز آترواسکلروز، می توان برای پیش بینی سیر بالینی بیماران، از شاخص های التهابی مختلف استفاده نمود.

    روش کار: یک مطالعه مشاهده ای -تحلیلی، به صورت آینده نگر، طراحی و اجرا گردید که در آن تعداد سلول های سفید خون کلیه بیمارانی که در یک دوره زمانی 3 ماهه، با تشخیص اولیه آنژین صدری ناپایدار اولیه، در بخش اورژانس بیمارستان دانشگاهی حضرت رسول اکرم (ص) پذیرش شدند اندازه گیری شده و با استفاده از آزمون آماری t-test و برنامه نرم افزاریspss نسخه 11 ارتباط آن با سن، جنس، بیماری زمینه ای، مدت استمرار درد (کمتر یا بیشتر از 20 دقیقه)، پاسخ درد به نیتروگلیسرین زیرزبانی و پیش آگهی کوتاه مدت بیماران (از زمان بستری در اورژانس تا 2 ماه بعد از ترخیص) بررسی شد.

    یافته ها: بین تعداد سلول های سفید خون بیماران مراجعه کننده به اورژانس با آنژین صدری ناپایدار و سن و جنس، ابتلا به هیپرتانسیون و مدت استمرار درد آن ها ارتباط آماری معنی دار وجود ندارد (p valueها به ترتیب: 0.47، 0.57، 0.76 و 0.62). بین تعداد سلول های سفید خون بیماران مراجعه کننده به اورژانس با آنژین صدری ناپایدار با پاسخ به نیتروگلیسرین زیرزبانی و احتمال بی علامت بودن، بستری در ccu یا مرگ ناشی از حوادث قلبی-عروقی تا 2 ماه بعد از ترخیص از بیمارستان، رابطه آماری معنی دار وجود دارد p value)ها به ترتیب: 0.035، 0.035، 0.035، 0.025).

    نتیجه گیری: شمارش تعداد سلول های سفید خون، یک ابزار ساده، ارزان قیمت و در دسترس و در عین حال کارآمد، برای پیش بینی پیش آگهی کوتاه مدت بیماران مبتلا به آنژین صدری ناپایدار و انجام اقدامات تشخیصی -درمانی مورد نیاز آنها، در زمان مناسب می باشد.

     

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها