• بررسی سطح آگاهی زنان باردار نسبت به معایب و مزایای زایمان طبیعی و سزارین در تهران طی 6 ماهه اول سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 646
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: زایمان طبیعی به عنوان بهترین روش زایمان در اکثریت مواقع تشخیص داده می شود، اما متاسفانه میزان آن به علت افزایش میزان سزارین، رو به کاهش می باشد. وجود ترس، اضطراب و عدم همکاری بیمار می تواند باعث اختلال مکانیسم فیزیولوژیک طبیعی زایمان شود. در مطالعه انجام شده در بابل در سال 1377، تنها 5% زنان آگاهی مناسبی نسبت به انواع زایمان داشته اند و آگاهی آنها نسبت به انواع زایمان بسیار ضعیف بوده است. هدف این مطالعه، تعیین میزان آگاهی زنان باردار نسبت به معایب و مزایای زایمان واژینال طبیعی و سزارین می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 1100 خانم باردار ساکن شهر تهران که در طی 6 ماهه اول سال 1384 به یکی از بیمارستان های دولتی و تأمین اجتماعی و یا تعدادی از مراکز خصوصی مراجعه کرده بودند و همچنین دارای شغل پزشکی و یا مامایی نبودند، مورد بررسی قرار گرفته اند. سؤالات پرسشنامه با توجه به اهمیت موضوع، به دو گروه (1 یا 2 امتیازی) و میزان آگاهی از مورد نیز، به سه گروه بی اطلاع، با آگاهی نسبی و با آگاهی کامل (به ترتیب صفر، 1 یا 2 امتیازی) تقسیم شدند. سپس سطح آگاهی افراد با توجه به نمره ای که از پرسشنامه بدست می آمد، در سه گروه آگاهی مناسب یا عالی (طیف نمره 48-33)، آگاهی خوب (طیف نمره 32-17) و آگاهی پایین (طیف نمره 16-0) سطح بندی شد.

    یافته ها: میانگین سنی خانم های مورد بررسی، 29.46 سال (sd=7.2) بود. مجموع میانگین امتیاز آگاهی افراد بررسی شده برابر (sd=8.98)27.6 بود. 119 نفر (10.8%) از خانم های مورد بررسی، آگاهی پایین، 612 نفر (55.6%)، آگاهی خوب و 369 نفر (33.5%)، آگاهی مناسب یا عالی نسبت به انواع زایمان داشته اند.

    نتیجه گیری: مطابق با یافته های این مطالعه، سطح آگاهی کلی خانم های باردار ساکن شهر تهران در زمان مطالعه، در حد نسبتاً مطلوبی بود، اما اطلاعات کسب شده توسط آنها، محدود و دارای سوگیری بوده است. بدین ترتیب انجام برنامه ریزی مدون و صحیح، جهت آموزش و ارتقاء سطح آگاهی خانم ها نسبت به این موضوع لازم به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم