• اثر ضد قارچی و تداخلی کمپلکس های آزاد کننده نیتریک اکساید و داروهای ضدقارچی متداول بر گونه های کاندیدا و کریپتوکوکوس نئوفورمنس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 495
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نیتریک اکساید (nitric oxide=no)، مولکولی کوچک و لیپوفیل با نقش های متعدد و گسترده در سیستم های بیولوژیک بدن می باشد که فعالیت ضد توموری و ضد میکروبی از خود نشان می دهد. تحریک ماکروفاژها توسط میکروارگانیسم های گوناگون منجر به تولید مقدار زیادی  noمی شود که خاصیت سمی داشته و نهایتاً موجب مرگ میکروارگانیسم می شود. مکانیسم های وابسته به no نقش کلیدی در دفاع میزبان علیه عفونت های قارچی ایفاء می کنند. در عفونت های کاندیدایی نیز  noمهم ترین راه کشتن کاندیدا آلبیکنس توسط پلی مورفونوکلئرها می باشد. هدف این بررسی، مطالعه اثر ضدقارچی و تداخلی کمپلکس های آزاد کننده no و داروهای ضدقارچی بر گونه های کاندیدا و کریپتوکوکوس نئوفورمنس می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی است که پتانسیل ضدقارچی دو کمپلکس آزاد کننده no را روی چند گونه کاندیدا و کریپتوکوکوس نئوفورمنس به تنهایی و در همراهی با داروهای کتوکونازول و آمفوتریسین b مورد بررسی قرار می دهد. تعیین کمترین غلظت بازدارندگی رشد به روش  micro dilution brothو مطابق با استانداردهای (national committie of clinical laboratory standards)nccls انجام گرفته است و در آن کمترین غلظت بازدارندگی از رشد (minimal inhibitory concentration=mic) و کمترین غلظت کشندگی قارچ(minimal fungucidal concentration=mfc) دو کمپلکس آزاد کننده[(diethylamine nitric oxide)dea/no ,(dipropylenatriamine/nitricoxide)dpta/no]no به تنهایی و همراه با کتوکونازول و آمفوتریسین b برای کاندیدا آلبیکنس، کاندیدا پاراپسیلوزیس، کاندیدا تروپیکالیس، کاندیدا گلابراتا و کریپتوکوکوس نئوفورمنس تعیین گردید.

    یافته ها: یافته ها نشان می دهد که کمپلکس dpta/no، دارای فعالیت ضد کاندیدایی و ضد کریپ توکوکی در تمام گونه های تحت بررسی می باشد. همچنین استفاده توأم از کمپلکس dpta/no در مورد گونه های کاندیدا گلابراتا (ii) و کاندیدا تروپیکالیس، اثر سینرژیسم (fractional inhibitory concentration index=fix<0.5) و در مورد کاندیدا آلبیکنس، کاندیدا پاراپسیلوزیس و کاندیدا گلابراتا (i)، اثر (0.5<fix<1)additive نشان می دهد. استفاده توأم dpta/no و آمفوتریسین b نیز بر ضد کریپتوکوکوس نئوفورمنس، اثر سینرژیسم (fix<0.5) را نشان می دهد.

    نتیجه گیری: کمپلکس های آزاد کننده no، اثرات ضد کاندیدایی و ضد کریپتوکوکی داشتند و با داروهای ضد قارچی تداخل اثر به صورت مختلف و وابسته به گونه قارچ نشان دادند که در آینده ممکن است به عنوان یک راه درمانی برای درمان عفونت های قارچی مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها