• بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی سیستاتین c و کراتینین سرمی در ارزیابی عملکرد کلیه پیوندی در بیماران گیرنده کلیه در دوران اولیه پس از پیوند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 678
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: تشخیص زودهنگام کاهش میزان فیلتراسیون گلومرولی در روزهای نخست پس از پیوند کلیه، از اهمیت بالایی برخورداراست. پیش از این از کراتینین سرم به عنوان یکی از مارکرها برای این منظور استفاده می شده است ولی اخیراً برخی از مطالعات، سیستاتین c سرمی را نیز پیشنهاد کرده اند. از این رو، در این مطالعه، به طور آینده نگر ارزش تشخیصی سیستاتین c سرمی، در مقایسه با کراتینین در ارزیابی عملکرد کلیه پیوندی در بیماران گیرنده کلیه طی روزهای ابتدایی پس از عمل جراحی پیوند کلیه مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه آینده نگر، در فاصله زمانی بین مهرماه 1385 تا شهریور 1386، در 78 بیمار گیرنده کلیه در روزهای سوم، هفتم و چهاردهم پس از عمل جراحی پیوند کلیه، میزان سیستاتین c و کراتینین سرمی اندازه گیری شد. میزان تصفیه گلومرولی (glomerular filtration rate=gfr) با جمع آوری ادرار 24 ساعته و محاسبه پاک شدگی خون از کراتینین (creatinine clearance) به عنوان استاندارد طلایی کارکرد کلیوی تعیین شد (در نقطه بحرانی 80 سی سی بر دقیقه بر 1.73 متر مربع). متغیرهای جنس، سن، شاخص توده بدنی، بیماری زمینه ای مستعد کننده نارسایی کلیوی و مدت زمان دیالیز قبل از عمل، توسط پرسشنامه ثبت شدند. نتایج با استفاده از همبستگی آماری reciever operating curve(roc), spearman تحلیل شدند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها