• تغییر فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز گلبول قرمز و میزان آنتی اکسیدان تام پلاسما در اثر عصاره securigera securidaca در موش های صحرایی دیابتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 699
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: گونه های واکنشگر اکسیژن از طریق اکسیداسیون پروتئین ها و یا به راه انداختن آبشار پراکسیداسیون لیپیدی، بسیاری از عملکردهای سلولی را تحت تأثیر قرار می دهند. در این مطالعه تغییر فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز گلبول قرمز و سطح آنتی اکسیدان تام پلاسما در اثر تزریق عصاره آبی securigera securidaca در موش های صحرایی دیابتی بررسی شده است.

    روش بررسی: در مطالعه تجربی حاضر از 30 موش صحرایی نر با نام علمی ratus norvegicus که شامل دو گروه سالم و دیابتی بودند، استفاده گردید. بعلاوه هر گروه نیز به 3 زیرگروه (5 موش صحرایی در هر زیرگروه) شامل زیر گروه کنترل و دو زیر گروهی که 100 و 200 میلی گرم عصاره به ازای هر کیلوگرم از وزن دریافت می کردند، تقسیم شدند. تمامی تزریقات از طریق داخل صفاقی و به مدت 30 روز انجام گرفت. پس از اتمام دوره، خون از قلب موش های صحرایی گرفته و فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز و آنتی اکسیدان تام پلاسما اندازه گیری شد. تفاوت های آماری با استفاده از آزمون های t- student ,anova بررسی شدند.

    یافته ها: در مقایسه با زیرگروه کنترل دیابتی، فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز در زیرگروه موش های دیابتی که 100 و میلی گرم عصاره به ازای هر کیلوگرم وزن به آنها تزریق شده بود، بالاتر بود (به ترتیب p=0.004 ,p=0.01). سطح آنتی اکسیدان تام در زیرگروه دیابتی که 100 و 200 میلی گرم عصاره به ازای هر کیلوگرم وزن به آنها تزریق شده بود، نسبت به زیرگروه کنترل دیابتی افزایش داشته است (به ترتیب p=0.035 ,p=0.005).

    نتیجه گیری: عصاره آبیsecurigera securidaca  احتمالاً با تغییر فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز و میزان آنتی اکسیدان تام پلاسما، دفاع آنتی اکسیدانی را در موش های صحرایی دیابتی افزایش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم