• پاسخ ایمنی به واکسن هپاتیت b در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد در فاز نگهدارنده شیمی درمانی در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 516
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: (hepatitis b virus)hbv، یک ویروس هپاتوتروفیک است که معمولاً سبب عفونت بدون علامت می گردد و یک عامل عفونی بسیار مهم در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد به دلیل نیازی که این بیماران به تزریق فرآورده های خونی در حین درمان دارند، می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف از انجام این مطالعه، استفاده از واکسیناسیون هپاتیت b در بیمارانی که نسبت به این بیماری مصونیت ندارد، می باشد.

    روش بررسی: برای پیشگیری، واکسیناسیون هپاتیت b، با دوز دو برابر، در 159 بیمار مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد در فاز نگهدارنده درمان، انجام شد. بیماران قبل از انجام واکسیناسیون، از نظر سیستم ایمنی (سلولی و همورال) و عملکرد کبدی بررسی شدند و هیچ نوع مشکلی نداشتند. مطالعه حاضر از نوع موردی  شاهدی بود که جهت آنالیز داده ها از آزمون chi-square استفاده شد.

    یافته ها: نتایج بررسی (hepatitis b surface antibody)hbsab در هر دو گروه، 3 الی 5 ماه بعد از واکسیناسیون پیگیری شد که حدود 25% از بیماران پاسخ مثبت به(hepatitis b surface antigen)hbsag دادند و این یک نشانه امیدوار کننده برای بررسی بیشتر و کنترل بیشتر در بیماران است.

    نتیجه گیری: مطالعات انجام شده در کشورهای دیگر نشان دهنده این است که حدود 30%، پاسخ مثبت به واکسن hbsag دادند. به نظر می رسد که بهتر است تزریق واکسن هپاتیت b در بیمارانی که سطح آنتی بادی محافظتی در برابر این بیماری ندارند، انجام گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها