• مقایسه اثر مپریدین و ترامادول در درمان لرز پس از بیهوشی عمومی در عمل جراحی انتخابی سزارین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 550
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: لرز پس از عمل جراحی، عارضه ای شایع است و نیاز به توجه و درمان دارد. مپریدین یک داروی مؤثر در درمان لرز است اما دارای عوارض جانبی مهمی مثل دپرسیون تنفسی است و در برخی از بیماران منع مصرف دارد؛ لذا در این مطالعه سعی شده است تا با مقایسه اثرات دارویی مپریدین با ترامادول در درمان لرز پس از عمل، جایگزین مناسبی برای مپریدین پیدا شود.

    روش بررسی: در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی دو سوکور بود، 90 نفر خانم کاندید عمل جراحی سزارین انتخابی، در کلاس asa ii, i، تحت بیهوشی عمومی قرار گرفتند و به طور تصادفی در 3 گروه مساوی تقسیم شدند. در گروه یک، 0.5 میلی گرم مپریدین به ازای هر کیلوگرم وزن و در گروه دو، 0.5 میلی گرم ترامادول به ازای هر کیلوگرم وزن و در گروه سه، 1 میلی گرم ترامادول به ازای هر کیلوگرم وزن به صورت وریدی، به عنوان داروی ضد لرز، تزریق شد. سپس اطلاعات مربوط به بیماران حین لرز، زمان متوسط توقف لرز، میزان بروز دپرسیون تنفسی، تهوع و استفراغ، ثبت و با استفاده از تست آماری مجذور کای (chi-square) تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: میانگین مدت زمان توقف لرز در گروه یک، 1.6±3.9 دقیقه و در گروه دو، 2.6±4.8 دقیقه و در گروه سه، 1.1±2.6 دقیقه پس از تزریق دارو گزارش شد (p<0.05). میزان بروز دپرسیون تنفسی در گروه یک، 6.66% و در گروه دو و سه، صفر گزارش شد (p<0.05). میزان بروز تهوع و استفراغ در گروه یک، 13.3%، در گروه دو، 10% و در گروه سه، 16.6% گزارش شد (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج، می توان در درمان لرز، به جای مپریدین، از ترامادول با دوز 1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن با حداقل عوارض جدی استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم